Isnin, 28 Mei 2012

PAS tidak muzakarah UMNO, DAP bermaharajalela

Perpecahan Melayu adalah punca Pengerusi DAP Kebangsaan, Karpal Singh berani menyuarakan tuntutannya secara terbuka memperjuangkan bukan Melayu memegang jawatan Perdana Menteri.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang, Datuk Zainal Abidin Osman, menyifatkan Karpal menyedari tuntutannya itu tidak logik kerana Melayu adalah kumpulan majoriti di negara ini.
Bagaimanapun, Karpal berani bersuara mahukan bukan Melayu menjadi Perdana Menteri selepas mengetahui kedudukan politik Melayu tidak kuat di negara ini akibat perselisihan pendapat dan pergelutan kuasa.
“Tidak mungkin Karpal boleh bercakap macam itu melainkan Melayu di negara ini berpecah dan beliau jelas tahu apa yang disebutkannya kerana kedudukan politik Melayu tidak macam dulu.

“Cadangan Karpal itu tidak mustahil dan sememangnya boleh berlaku jika Melayu terus bercakaran sesama sendiri dan sejarah sudah pun membuktikannya,” katanya ketika ditemui selepas melancarkan Program Penyelenggaraan Flet Mutiara Idaman 1 di Jelutong di sini, semalam.

Akhbar sebelum ini melaporkan Karpal sebagai berkata, beliau akan terus berjuang untuk memastikan bukan Melayu memegang jawatan Perdana Menteri dengan alasan tiada undang-undang menghalang orang bukan Melayu memegang jawatan itu, tetapi mengaku tersasul apabila menyatakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng harus dilantik sebagai Perdana Menteri.

Mengulas lanjut, Zainal Abidin berkata, Fiji adalah contoh terbaik di mana Perdana Menterinya dilantik daripada kalangan kaum minoriti disebabkan perpecahan penduduk asal negara itu kepada 18 kumpulan.
Zainal Abidin berkata, UMNO tidak mahu perkara yang sama terjadi di negara ini dan meminta orang Melayu supaya bersatu di bawah parti itu sekali gus memastikan semua orang terbela.

Di CAMERON HIGHLANDS, Pengasas dan Mahaguru Pertubuhan Seni Silat Lincah Malaysia (PSSLM), Tan Sri Omar Din Mauju meminta Karpal berhati-hati ketika mengeluarkan sebarang kenyataan terutama membabitkan sensitiviti masyarakat Melayu bagi mengelak permusuhan kaum berlaku.

Beliau yang menyifatkan Karpal sebagai ‘Singa Yang Tidak Bergigi’ berkata, kepentingan menjaga keharmonian kaum sebagai teras politik dan tidak menggunakan kata-kata antagonis lebih penting untuk meraih sokongan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

“Kenyataan Karpal itu membuktikan parti pembangkang kini cuba menghakis perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum dengan menanam unsur kebencian dan prasangka yang bakal memusnahkan ikatan perpaduan yang terjalin selama ini.

“Justeru, orang Melayu harus bersatu demi survival bangsa dan melupakan agenda politik,” katanya kepada Berita Harian pada majlis ramah mesra dan makan malam bersama Ahli Parlimen Cameron Highlands anjuran Pertubuhan Islam Gabungan Amal (PERTIGA) di Dewan Kampung Raja, di sini, kelmarin.

Hadir sama, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang juga Ahli Parlimen Cameron Highlands, Datuk K Devamany.

Bila si OKU DAP bersuara PAS pun layu

Umat Islam di negara ini diminta agar jangan sesekali melantik pemimpin daripada kalangan agama lain untuk menerajui kerajaan.

Pendakwah bebas, Datuk Md. Daud Che Ngah berkata, hanya pemimpin beragama Islam yang mampu memastikan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan kekal dalam Perlembagaan.

Menurut beliau, pemimpin bukan Islam juga kurang memahami hal ehwal agama Islam yang menjadi anutan majoriti rakyat di negara ini.

‘‘Sebaik-baiknya kita lantik seorang pemimpin Islam yang kuat berpegang kepada ajaran agama dan menjadikan Islam sebagai cara hidup.

‘‘Individu yang sedemikian lebih telus dan ikhlas dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai seorang pemimpin," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Mufti Perlis, Dr. Juanda Jaya bahawa umat Islam yang menyokong usaha untuk memastikan seorang bukan Melayu yang tidak beragama Islam menyandang jawatan Perdana Menteri di negara ini seharusnya menyemak kembali pegangan Islam masing-masing.

Juanda membuat kenyataan itu ekoran terdapat kecenderungan pada segelintir umat Islam yang menyokong usaha pihak tertentu yang mahukan Perdana Menteri dalam kalangan bukan Melayu.

Baru-baru ini, Pengerusi DAP yang OKU, Karpal Singh menegaskan beliau akan terus berjuang bagi memastikan seorang bukan Melayu menyandang jawatan Perdana Menteri.

Tambah Md. Daud, sikap segelintir umat Islam yang sanggup menerima pemimpin bukan Islam atas nama politik adalah amat dikesali.

‘‘Mereka sepatutnya menghayati pesanan sahabat Nabi Muhammad SAW, Umar Al-Khattab yang menyatakan umat Islam dimuliakan oleh Allah SWT hanya kerana kita beragama dan hanya kerana kita Islam," ujarnya.

Jelas beliau, Umar turut mengingatkan bahawa Allah SWT akan mendatangkan kehinaan dan kebinasaan kepada umat Islam sekiranya mereka mencari kemuliaan bukan kerana agama.

Orang Melayu perlu sedar DAP sanggup berbuat apa sahaja untuk melenyapkan hak kaum Melayu di negara ini termasuk menyekat kuasa rakan sekutunya, PAS jika memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, sekiranya hal itu berlaku segala undang-undang yang memelihara kepentingan orang Melayu termasuk Perkara 153 Perlembagaan akan dihapuskan.

Pada ketika itu menurut beliau, keamanan yang dinikmati seperti hari ini akan lenyap disebabkan negara menjadi tidak stabil dan rakyat hilang perasaan saling menghormati antara kaum.

“Perkara ini tidak mustahil berlaku sebab dalam pembangkang pun tidak ada persefahaman berhubung siapa yang akan menjadi pemimpin negara jika mereka berkuasa.

“Atas sebab itu kita lihat PAS tidak berani menamakan Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai calon Perdana Menteri dan DAP pun sudah menegaskan tidak akan terima sebab Pas adalah parti Islam," katanya ketika berucap pada majlis ceramah di Felcra Lembang Kesang, di sini malam tadi.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang jelas seorang yang pengecut apabila tidak berani menyanggah hasrat Pengerusi DAP, Karpal Singh yang mahu memastikan bukan Melayu menjadi Perdana Menteri jika pakatan pembangkang berkuasa.

Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali berkata, Abdul Hadi hanya berani berhadapan dengan UMNO dan sesama orang Melayu tetapi bukan dengan DAP dalam mempertahankan pendirian Pas.

"Sikap penakut Abdul Hadi ini amat memalukan dan tidak ada maruah," katanya.

Beliau mengulas kenyataan Abdul Hadi yang enggan menyanggah hasrat Karpal itu selain menganggap ia hanya pandangan peribadi pemimpin DAP itu.

Ibrahim berkata, sikap Abdul Hadi itu jelas hanya untuk mencapai kepentingan politiknya kerana sudah terbukti sebelum ini, pemimpin PAS itu sanggup dipergunakan oleh DAP ekoran pendirian tidak tetap beliau dalam isu lain.

Katanya, ia termasuk pendirian Abdul Hadi yang sering berubah-ubah apabila Karpal bersuara mengenai ketegasan DAP bermati-matian menolak cadangan PAS iaitu mahu mewujudkan negara Islam sebelum ini.

Beliau berkata, pendirian tidak tetap Abdul Hadi itu wajar dipersoalkan oleh ahli PAS dan orang Melayu.

"Jika beliau sendiri boleh duduk bersama orang yang mempertikaikan cadangan mewujudkan negara Islam, malah mahu bukan Melayu sendiri jadi Perdana Menteri, bagaimana orang Melayu dan umat Islam di negara ini boleh percaya kepada Abdul Hadi?

"Kalau Islam dan hak Melayu pun dia tidak boleh bela, adakah wajar kita percaya kepadanya lagi?" katanya.


Ahad, 27 Mei 2012

DAP anti Melayu

Kenyataan Pengerusi DAP, Karpal Singh yang menyuarakan hasratnya untuk melihat seorang calon bukan Melayu menjadi Perdana Menteri jika pembangkang berkuasa, dilihat sebagai berniat jahat.

Pengerusi Gagasan Badan Ekonomi Melayu (Gabem), Tan Sri Rahim Thamby Chik berkata, ia juga sebagai satu usaha untuk menimbulkan rasa marah orang Melayu dan bumiputera yang menjadi tonggak utama negara ini.

"Saya percaya kenyataan itu berniat jahat. Kita perlu ingat serta faham bahawa Melayu dan bumiputera adalah kelompok majoriti di negara ini. Jadi, sebagai negara yang mengamalkan demokrasi, tentulah majoriti kekal dalam konvensyen iaitu undang-undang tak bertulis bahawa orang Melayu paling layak menjadi Perdana Menteri.

"Kita juga tahu dalam negara ini Yang di-Pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja sebagai pemegang amanah kepada Islam dan sentiasa memerlukan orang beragama Islam untuk memastikan dasar-dasar dan pelaksanaan syariah dilaksanakan.

"Orang Islam itu ditafsirkan dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai orang Melayu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas ketegasan Karpal yang akan terus berjuang bagi memastikan seorang bukan Melayu menyandang jawatan Perdana Menteri.

Menurut Rahim, Malaysia berbeza dengan negara-negara lain khususnya Amerika Syarikat (AS) dalam kelompok rumpunan bangsa dan pegangan agama.

"Di AS, walaupun mereka berkulit hitam atau putih, mereka adalah serumpun dari segi agama. Maka ia tidak memiliki halangan untuk pelantikan ketua negara.

"Berlainan dengan negara ini dengan keperluan untuk melaksanakan tugas dan tanggungjawab syariah serta kepentingan orang Melayu. Maka keperluan Perdana Menteri dalam kalangan orang Melayu dan Islam adalah wajib. Jangan kita persoalkan perkara itu," tegas beliau.

Sementara itu, Yang Dipertua Pertubuhan Jaringan Melayu Malaysia (JMM), Azwanddin Hamzah melontarkan beberapa persoalan terhadap Pas khususnya Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berhubung kenyataan Karpal itu.

"Kita perlu tanya kedua-dua pemimpin Pas itu, adakah mereka setuju dengan pandangan Karpal? Apakah Pas setuju dengan DAP yang mahukan bukan Melayu menjadi Perdana Menteri Malaysia? Jika berdiam, seolah-olah mereka setuju dengan perkara tersebut," katanya.

Beliau turut melontarkan persoalan kepada kepimpinan tertinggi DAP yang majoritinya bukan Melayu sama ada mereka bersedia untuk menerima Melayu sebagai 'ketua' mereka dalam parti itu.

"Saya melihat kenyataan Karpal itu adalah usaha untuk menimbulkan ketegangan hubungan kaum dan mencabar kontrak sosial," jelasnya.



* dipetik dari laman sesawang akhbar tempatan

Takkan Mintak Maap je kot, Sanhuri!



THE DAMAGE HAVE BEEN DONE!!!
Wahai si Sanhuri, ikut suka kepala hotak kau jer nak buat apa kau suka, ya!
Maap konon, senang cakap...bebenor sikit yob oiii, kejadian dah pun berlaku, kehancuran telah pun kau buat, keMALUan usah cakap lah...ko dah contengkan arang ke muka kami.
Takkan senang jer kau nak kami maafkan kamu, tanpa ada apa tindakan ...bagi ayor liur jer dalam wawancara oleh Perak Today. Kamu sepatutnya dah letak jawatan kamu dalam UMNO dan semua yang lain bersangkutan dengan UMNO termasuk ahli majlis dan kelab pasir ko tu.
Manusia macam kau ni patut dihukum biar ada pengajaran bukan sewenang-wenang nyer dibiarkan, akibatnya boleh membusukkan nama parti dan imej orang Melayu.

Kau patut ucapkan banyak-banyak terima kasih dan mintak ampun dengan orang bahagian kau sebab masih menerima kau kembali dan panggil media untuk counter balik DAMAGE yang telah kau buat.
Muka kau memang tak malu, boleh buat bodoh jer pasal hal ini, sepatutnya selepas kau mintak maaf kau letak semua jawatan kau tu. Ramai yang lain lebih layak dan sepatutnya diberi peluang untuk berkhidmat. Tak cukop ker dengan berbagai bantuan yang kau dapat dari kerajaan termasuk kilang kayu yang disponsor penuh geran dari kerajaan, heran juga tak cukop ke semua yang dah dapat.
Jangan fikir untuk tengkolok perot kau sendir jer, orang lain pun ada yang lapor jugak tapi taklah lompat meroyan macam lu, samdol. Kau dah lah makan sorang lepas tu salah kan UMNO, punyer ler bangang...yang kau marahkan takdapat pasir tu nape? Sepatutnya kau halakan kepada pegawai pejabat tanah yang bermasalah dengan kau, kenape ko salahkan UMNO?, buatlah repot tentang rasuah ker salahguna kuasa kepada SPRM tentang pegawai pejabat tanah tu...nape nak tuju kat UMNO plak.
Bahlul la mamat ni, dah la masa zaman Nizar dia pun ada dapat juga pasir, kata Nizar, kan dah kantoi....apa ko nak lagi samdol, banyak dahkan kau dapat ni???

Menteri Besar dalam suatu wawancara pun dah sebut kalau orang macam kau nak pi masuk DAP amatlah dipersilakan, kita tak rugi apa. Kita tak perlukan orang macam kamu yang masuk UMNO dengan niat nak buat duit dan nak kejor projek.
Dah lah cukup, jangan buat muka tak malu lagi dalam UMNO, cepat letak jawatan kau tu sebelum tindakan disiplin oleh pihak atasan menyusul.

Pssttt : kalau kau rasa nak meroyan jangan lupa, cepat-cepat makan obat.

Khamis, 24 Mei 2012

Gerakan Belia 4B Malaysia

SEJARAH PENUBUHAN 4B ;
Cetusan idea dan ilham saudara Mohd. Kassim Shah, seorang guru di Sekolah Lelaki Methodist, Jalan Hang Tuah, Kuala Lumpur, selaku Pengerusi Ikatan Seni Budi yang bergabung dengan Persidangan Tetap Belia Daerah (PTBD) Kuala Lumpur. Pada 1964 PTBD merangkumi sebanyak 21 buah persatuan adalah di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat. Saudara Mohd Kassim Shah merupakan pemimpin yang berminat dalam hal ehwal kemasyarakatan, kebajikan dan politik tanahair, di mana beliau pernah menjadi Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Setapak, Kuala Lumpur.
PTBD diwujudkan oleh kerajaan di setiap daerah seluruh negara di mana strukturnya tertumpu dalam satu-satu daerah dengan tujuan kesemua persatuan belia menyertai PTBD di Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mendapat sumbangan dan bantuan dari JKM untuk aktivitinya. Ketika itu, pertubuhan belia Malaysia Association of Youth Council (MAYC) berperanan peringkat kebangsaan dan PTBD pula berperanan pada peringkat daerah sahaja.
Tahun 1965 berlaku satu peralihan pada semua persatuan dan pertubuhan belian di seluruh negara diletakkan di bawah Kementerian Kebudayaan, Belia & Sukan beribu pejabat di no. 165, Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Ketika itu Allahyarham Dato’ Engku Mohsin Abdul Kadir merupakan Menteri Muda KBS.
Sebelum 4B, MAYC ditubuhkan untuk kepentingan penjajah agar pemimpin-pemimpin belia tidak terlibat dalam politik di mana ketika itu pemuda UMNO bersemangat memerdekakan negara. Setelah tampuk pimpinan MAYC diambilalih oleh YM Tengku Abdullah iaitu adik kepada Yang diPertuan Agong Pertama, tidak ada badan belia kebangsaan, hanya MAYC bergerak bersama gabungan belia-belia telah mendapat berbagai-nbagai faedah daripada kerajaan sebagai bukan parti siasah.

TUJUAN DAN MATLAMAT ;
Tujuan kewujudan MAYC adalah sebagai badan gabungan seluruh belia yang ada di seluruh negara, seperti penjelasan dari Encik Abdullah Malim Baginda bekas Penolong Pengarah Belia di KBS, kurang mendapat sambutan dari belia-belia. Lagipun, MAYC tidak mampu menarik belia-belia untuk menyertainya. Pada Ogos 1964, KBS telah diwujudkan dan pada November 1965, KBS telah menganjurkan lawatan sambil belajar ke Chengmai, Bangkok, Thailand bertujuan memberi peluang kepada pemimpin-pemimpin belia negara ini meluaskan pengetahuan dari luar negara. Seramai 29 perwakilan dari persatuan belia dari seluruh negara termasuk juga dari PTBD Kuala Lumpur yang diwakili oleh saudara Mohd Kassim Shah, saudara Ghazali Salleh dan saudara Bala Velusamy.
Program 11 hari tersebut, perwakilan dibawa melawat dan meninjau kegiatan-kegiatan pemimpin 4H Thailand di mana dari situ timbul satu kesedaran supaya pemimpin Malaysia memulakan satu aktiviti yang sama di tanah air sendiri. Cadangan ini dimaklumkan pada KBS untuk mencontohi usaha pemimpin di Thailand agar pemimpim belia di luar bandar dapat melaksanakannya.
Pada 26 Disember 1965, satu pertemuan diadakan dengan YB Engku Mhsein Abdul Kadir, Menteri Muda KBS di ibu pejabatnya, diketuai oleh Saudara Mohd. Kassim Shah, Allahyarham saudara Baharuddin Hussein, saudara Ali bin Abdul Rahman, saudara Mohd Zain bin Rashid, saudara Mohd Nor bin Haji Yusof, saudara Bala Velusamy dan turut hadir Encik Abdullah Malim Baginda, pegawai KBS.
Di pertemuan tersebut, YB Menteri Muda bersetuju agar belia-belia terutamanya di luar bandar menjayakan aktiviti dalam bidang pertanian, ternakan dan sebagainya bagi mengelakkan belia-belia berhijrah ke Bandar dan tidak menumpukan kegiatan kebudayaan semata-mata sahaja. Sokongan penuh dan dorongan YB Menteri Muda KBS di mana satu perubahan perlu ditekankan terhadap belia di negara ini supaya dapat ditonjolkan bagi menceburi aktiviti-aktiviti yang mendatangkan hasil dan faedah untuk masa hadapan mereka. Terutamanya, bidang pertanian ,perternakan,perniagaan dan lain-lain di mana penglibatan belia dapat membantu kerajaan dalam pembangunan luar bandar. Belia-belia yang menganggotai PTBD diberi tugas dan tanggungjawab untuk memainkan peranan bagi menukar mentality dan cara hidup para belia supaya menjadi lebih kreatif dan berani menghadapi cabaran pada masa akan datang.

SENARAI PRESIDEN ;

1 ) Cikgu Mohd. Kassim Shah (Kuala Lumpur)
Presiden 4B Pertama (1965 - 1968)
Seorang guru di Sekolah Lelaki Methodist, Jalan Hang Tuah, Kuala Lumpur.
Di antara pengasas penubuhan Gerakan Belia 4B

2 ) Datuk Haji Suhaimi Kamaruddin (Selangor)
Presiden Kedua (1968 - November 1991)
Seorang Penasihat Undang-undang Negeri Pulau Pinang.
Zaman Kegemilangan 4B

3 ) Dato’ Seri Mohd Tajol Rosli Tan Sri Ghazali (Perak)
Presiden Ketiga (November 1991 - Jun 1994)
Timbalan Menteri Tenaga, Telekom, Dan Pos.

4 ) Datuk Seri Mohd Ali Mohd Rustam (Melaka)
Presiden Keempat (18 Disember 1994 - 2009)
Timbalan Menteri Kesihatan
Zaman Kecemerlangan 4B

5 ) Saudara Mua'amar Ghadafi Jamal Datuk Wira Hj Jamaludin (Perak)
Presiden Kelima (2009 sehingga sekarang)
Naib Ketua Pemuda UMNO Bahagian Ipoh Barat
Zaman Era Baru 4B

APA ITU 4B ;
4B ialah singkatan nama bagi cogankata Bersatu, Belajar, Bekerja dan Berkhidmat. Cogankata yang konkrit ini menjadi tunjang perjuangan pertubuhan ini. Ia adalah satu badan bukan kerajaan (NGO) yang ditubuhkan pada tahun 1965 yang dipimpin oleh Cikgu Mohd. Kassim Shah yang berkhidmat selama 3 tahun (1965-1968). Konsep 4B ini adalah sangat sesuai dengan agenda pertubuhan ini yang menumpukan dalam bidang pertanian pada mula penubuhannya yang terhasil daripada persepakatan ahli jawatankuasa pengasas pergerakan dan menyahut seruan kerajaan yang mahu membela nasib belia luar bandar dalam bidang ini. Motto utama ialah ‘Bergerak’.
Perkataan ‘Gerakan’ diperolehi oleh Mohd Kassim Shah melalui pendekatan kebangkitan perjuangan kemerdekaan di Malaysia dan Indonesia yang menggunakan slogan ‘Gerakan’. Manakala ‘4B’ pula terhasil dari konsep ‘4H’ yang di ilhamkan oleh Abdullah Malim Baginda. Konsep 4H yang di gunakan di Amerika Syarikat juga diguna pakai oleh Gerakan Belia Thailand. Idea ini juga tercetus hasil lawatan sambil belajar Mohd. Kassim Shah bersama-sama rakan belia yang lain ke Thailand. Pada ketika itu, Cikgu Mohd. Kassim merupakan Pengerusi Kesatuan Ikatan Seni Budi Kuala Lumpur. Seramai 29 orang turut mengikuti rombongan sambil belajar ke Chiang Mai, Thailand pada tahun 1965. rombongan ini adalah terdiri daripada pengerusi dan setiausaha pelbagai pertubuhan belia. Lawatan ini dianjurkan oleh Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan (KKBS).

VISI, MISI DAN OBJEKTIF 4B ;
Visi
Kearah pembentukan belia cemerlang lagi gemilang yang dapat menyumbang kepada pembangunan Agama, Bangsa, Masyarakat, dan Negara.

Misi
Melahirkan belia yang berdisiplin , bertanggungjawab, prihatin, dinamik, proaktif, cergas, berkepimpinan , berkemahiran, berdikari, berbudaya, patriotik, kesukarelaan dan daya juang yang tinggi.

Objektif
· Mewujudkan persatuan/komuniti yang saling berhubung antara sub komuniti dan individu melalui pelbagai kegiatan dan aktiviti belia;
· Menyatu, menyusun dan menggembleng tenaga belia untuk mengambil peranan positif dalam pembangunan negara serta bersifat Glokal dan Inovatif;
· Mewujudkan unsur prihatin , mahir, dinamik sebagai teras pembangunan modal insan kelas pertama golongan belia dengan semangat "Yakin Boleh";
· Memaju dan mengukuhkan kedudukan ekonomi ahli-ahli belia untuk mewujudkan masyarakat yang lebih makmur;
· Membangunkan imej diri belia dengan penerapan nilai-nilai positif membina watak, displin, hormat-menghormati, setia, bekerjasama, bersatu dan bersemangat patriotik;
· Memperbanyakkan jaringan hubungan dalam melaksanakan secara bersepadu bersama agensi yang mempunyai kepakaran khusus yang berkaitan dengan belia.

TUJUAN-TUJUAN BELIA 4B ;
· Menyatu, menyusun dan mengembeling tenaga belia untuk mengambil peranan positif dalam pembangunan Negara dan untuk menegakkan masyarakat yang adil;
· Memberi pendidikan rohani dan jasmani ;
· Melatih ahli-ahli mengambil bahagian yang sepenuhnya demi kepentingan Belia 4B, Agama, Bangsa dan Negara.
· Menegakkan dan menganjurkan pengkajian, latihan dan bimbingan untuk belia-belia dalam semua bidang kemahiran dan pengetahuan.
· Memaju dan mengukuhkan kedudukan ekonomi ahli-ahli untuk mewujudkan masyarakat yang lebih makmur
· Menaja dan memimpin usaha-usaha berkhidmat yang tulen yang berdasarkan rasa tanggungjawab dan keihklasan.
· Menggalakan ahli-ahli bergerak ke arah kehidupan yang sempurna yang berasakan kehormatan diri dan sifat berdikari dan berdisiplin.
· Berusaha untuk memelihara, memperkembangkan dan mempertahankan keutuhan Bahasa Melayu dan Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan Kebudayaan Melayu.
· Bekerjasama dengan kerajaan dan pertubuhan-pertubuhan sukarela yang sehaluan dengan kehendak-kehendak, tujuan dan perjuangan Belia 4B.
· Memajukan sokongan kepada kerajaan dan kepada badan-badan lain yang sesuai.
· Berusaha mempertahankan, menegak dan memperkembangkan agama Islam, agama rasmi negara.

ALAMAT SURAT-MENYURAT ;
Gerakan Belia 4B Malaysia
JKR 525 Jalan Persekutuan
Bukit Persekutuan
50480 Kuala Lumpur
Telefon : 603-2282 4649 / 2282 9648
Faks : 603-2282 6649
e-mel : admin@4bmalaysia.com
web : http://4bmalaysia.site90.net
blog : http://gb4bmalaysia-gb4bmalaysia.blogspot.com


*maaf, gambar dibawah tidak disusun mengikut senioriti dan tiada rujukan bertulis. Bersempena Himpunan Jutaan Belia tahun 2012 ini pada 23~27 Mei di Putrajaya ini, Kinta Menjerit ucapkan selamat HARI BELIA NEGARA kepada semua warga belia di Malaysia.




AWAS, INI PROGRAM UMNO..KITA BOIKOT RAMAI-RAMAI

Apabila Kinta Menjerit tampalkan iklan/poster promosi didalam blog tentang Konvensyen Media Sosial Perak tidak lama dahulu banyak respon negatif dari individu tertentu kemungkinan pihak pembangkang kononnya ini adalah membazir dan hanya agenda UMNO semata-mata. Namun biasalah, ini menjadi lumrah kepada pihak berlawanan untuk memancung apa-apa tindakan atau aktiviti yang dibuat oleh kita. Respon dari rakyat negeri Perak adalah positif. Apabila tiba pada harinya berlangsung konvensyen itu, pihak penganjur telah berjaya mencapai sasaran dan mendapat peserta seramai 1,241 orang. Momentum rakyat masih rasional dan majoriti dapat menerima program yang dikatakan program orang UMNO walaupun sebenarnya ia adalah anjuran bersama Biro Tatanegara, Jabatan Perdana Menteri dan pihak kerajaan negeri.

Terima kasih yang tidak terhingga kepada para peserta dan barisan jawatankuasa yang berjaya menganjurkan Konvensyen Media Sosial 1 Malaysia, peringkat negeri Perak pada 19 hb. Mei 2012, hari Sabtu yang lalu.
Konvensyen yang dianjurkan oleh Biro Tatanegara dibawah Jabatan Perdana Menteri ini telah berjaya mencapai penyertaan sebanyak 1,241 orang peserta dari seluruh pelusok dan daerah dalam negeri Perak. Banyak serangan dari pembangkang yang menghentam program Konvensyen Media Sosial kerana mengikut mereka ini membazirkan wang rakyat dan tidak membawa faedah serta menolong rakyat.

Namun ini tidak mengoyangkan langsung pendirian jati diri para penganjur dan pengurusan malah menguatkan lagi semangat mereka untuk menjelajah ke negeri lain dengan yakin akan sukses.
Dengan ini KM sempat tangkap beberapa post gambar walaupun masih dibawah tahap amateur, untuk tatapan pembaca sekelian tentang gambaran ketika berlangsungnya konvensyen tersebut tempohari. Kepada yang tidak puas-hati, boleh juga lihat gambar untuk kira anggaran kepala berapa ramai yang hadir...barula boleh nak cakap dapat sambutan atau tidak.

Tetamu VIP ialah Menteri Besar Perak iaitu Dato' Seri Dr Zambry Abdul Kadir yang sempat melaungkan sedikit masa hadir untuk memberi ucapan serta berjumpa dengan para pengamal media yang terdiri daripada berbagai golongan masyarakat. Turut hadir iaitu YB Nizar Zakaria, YB Khusairi dan lain-lain VIP, maaf jika tidak disebut.

Tidak lupa juga ribuan terima kasih dan setinggi penghargaan kepada para penderma dan penyumbang hadiah.

Jangan lupa selepas ini konvensyen siri jelajah di negeri Selangor, semua dialu-alukan.


Rakyat Didahulukan
Pencapaian Diutamakan
1 Malaysia


Rabu, 23 Mei 2012

Himpunan Pejuang-Pejuang Melayu Perak

Pada 20hb. Mei 2012, hari Ahad bermula petang selepas waktu Asar berhimpunlah kumpulan-kumpulan pejuang fisabilillah dari serata negeri Perak Darul Ridzuan ini. Mereka ini berkumpul di ruang perkarangan kediaman Menteri Besar Perak.
Acara sebenarnya bermula dari pagi-pagi hari itu. Ianya dimulakan dengan semangat kerja gotong-royong memasak juadah makanan yang akan dihidangkan kepada para hadirin yang akan hadir bermula pada petang tersebut. Tiada upah, tiada gaji yang diberikan tetapi atas dasar gotong-royong, rasa kasih-sayang dan tidak berkira, inilah yang ada dalam hati setiap pejuang-pejuang Melayu.

Dianggarkan lebih daripada 3000 orang yang hadir dengan tetamu khas dihadiri sendiri juga oleh Menteri Besar.

Dalam ucapan Ketua Penerangan MAAP, menyatakan pada tanggal 15 November 2011 yang lalu, MAAP telah sah didaftarkan sebagai pertubuhan yang sah.

Tujuan penubuhan MAAP ialah untuk mempertahankan kedaulatan, kepentingan orang-orang Melayu, tiada niat langsung untuk mengenepikan mana-mana NGO-NGO Islam yang lain di negeri Perak ini. MAAP adalah bertujuan untuk menyatukan orang-orang Melayu di seluruh negeri Perak ini.

Selagi pemimpin di negeri Perak ini adalah Melayu dan beragama Islam serta memerintah dengan adil maka MAAP akan terus menyokong kepimpinan itu.




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...