Khamis, 31 Januari 2013

Nga tak dapat nak 'adjust' tender MBI lagi untuk syarikat bininya


Nampaknya bekas exco kanan kerajaan Pakatan negeri Perak dahulu, si Nga...tidak dapat nak 'adjust' untuk kaut projek pembangunan Waller Court ini sebab Dr Zambry telah umumkan untuk menawarkan tender terbuka. Ngarngeh le dia jawab nyer hahaha...nasib baik kerajaan Perak ini dapat balik kepada pihak BN, walaupun 11 bulan demer memerintah namun macam-macam dah depa buat, banyak yang kita tak tahu. Dulu kan si Nga ni kantoi apabila blogger Sekupangduas dengan beraninya mendedahkan isu salah-guna kuasa biler tender membuat baju kot MBI pada masa itu di'award'kan kepada syarikat yang mana isterinya adalah salah sorang dari pengarah syarikat. Dah la tu, harga yang ditawarkan adalah yang paling tinggi tapi syarikat tu dapat jugak. Nampak sangat lu yang meng'adjust'kan nyer sebab nampak pelik dan tak betul sebab syarikat lain yang tawarkan harga yang lebih rendah tak dapat tender tu. Malas nak cerita panjang-panjang kat sini, lu orang pun mungkin dah tahu citer dan pernah dengar kan apa depa buat bukan si Ngarngeh ni jer yang paling jelas ni si Niza Meroyan pun ada.
Baca berita lanjutnya yang dilapurkan oleh laman portal tempatan di bawah ;


Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) membuat tender terbuka bagi melantik syarikat yang berkelayakan untuk membangunkan rumah pangsa Waller Court sekaligus menyelesaikan permasalahan penghuni yang tinggal di tengah-tengah bandaraya ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, 10 syarikat telah menghantar cadangan untuk memajukan projek itu dengan tujuh daripadanya hadir pada sesi taklimat yang diadakan baru-baru ini.

"MBI sedang membuat penilaian semua cadangan itu dan pertimbangan akan diberikan kepada syarikat yang dapat memberikan pulangan yang terbaik untuk menyelesaikan masalah penduduk di rumah pangsa Waller Court ini,’’ katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan Exco di pejabatnya di Ipoh hari ini.

Katanya, ini penting bagi memastikan supaya para penghuni di rumah pangsa itu dapat hidup selesa dan diberikan kemudahan serta keadaan rumah yang lebih baik.

Pada sidang media yang sama Dr Zambry berkata, MBI sedang mengatur beberapa perancangan untuk menjadikan Ipoh sebagai kawasan hijau.

Selain itu, katanya lagi, MBI juga sedang mengambil langkah untuk menyelesaikan masalah bau busuk sisa pepejal dikawasan pelupusan baru di Ulu Johan yang dihadapi para penduduk sekitar kawasan terbabit.

Dr Zambry berkata, sebuah jawatankuasa bertindak penduduk telahpun ditubuhkan dengan dipengerusikan oleh Exco Kerajaan Tempatan, Dato’ Dr Mah Hang Soon dan disertai pihak pengurusan kontraktor terbabit bagi menangani masalah itu.

"Ini penting kerana kita tidak mahu ada unsur-unsur yang boleh memberikan kesan negatif kepada alam sekitar dan penduduk sekitar,’’ katanya.






ROSAK...budak sekolah dengan rela seks dengan 6 lelaki


Rosak dah anak gadis sekarang, masih bersekolah tapi dah buat seks tambah lagi boleh ditenyeh dengan 6 orang lelaki. Mak bapak perlu pantau anak-anak mereka jangan terlepas pandang, pantau aktiviti mereka dan ke mana mereka pergi. Berikut adalah kisah yang dilaporkan oleh salah sebuah akhbar tempatan, ikuti kisahnya;

Seorang gadis berusia 15 tahun dipercayai merelakan tubuhnya diratah oleh sekumpulan enam lelaki di Taman Pancaran Siputih, Pusing dekat sini, antara kelmarin dan semalam.

Pelajar tingkatan empat sebuah sekolah menengah di Simpang Pulai di sini, mendakwa melakukan hubungan seks bergilir-gilir dengan enam lelaki antara jam 11 malam Isnin lalu sehingga 3.30 petang keesokkannya sebelum dihantar pulang ke rumahnya.

Malah, gadis terbabit turut mengakui dia melakukan hubungan seks secara rela dan tiada unsur paksaan daripada lelaki terbabit.

Ketua Polis Daerah Batu Gajah, Asisten Komisioner Shaharon Anuar Abdul Latif berkata, pihaknya ada menerima laporan yang dibuat bapa mangsa di Balai Polis Pusing berhubung insiden tersebut.

Rabu, 30 Januari 2013

HARAM JADAH....ruper nyer PATI depa ni!!!


Adakah lu orang semua tahu bahawa pemimpin-pemimpin pembangkang kebanyakannya adalah bukan warga negara Malaysia asalnya? Memang HARAM JADAH betoi ...takkan kiter nak pilih diaorang semua ni.


Lihat foto di bawah dan klik pautan dibawah ;

BESOR sebelah: Bior Betol! Pemimpin Pembangkang PATI?




Rashid Telah Meninggal Dunia...Kesiannnn


Rashid meninggal dunia di rumah anak perempuannya di Sisakoin, Narathiwat, Thailand. Rashid dilahirkan pada 10 Oktober 1917 di Kampung Gunung Mesah, Gopeng, Perak. Beliau pada awalnya terlibat dalam Parti Kebangsaan Melayu Malaya PKMM dan menyertai PKM pada tahun 1951 dan kemudiannya mengetuai Regimen Ke 10 PKM.
Sila ikuti kisah Rashid yang telah meninggal dunia , klik di bawah ;

Tahukah Anda......?: Alfatihah: Rashid Meninggal Dunia





BARISAN PERANG 1MALAYSIA PERINGKAT NEGERI PERAK



Sila klik di bawah untuk kisah lanjut tentang perang ni....

Aktivis Kepayang Jr.: [INFO @AKJR] BARISAN PERANG 1MALAYSIA PERINGKAT NE...: [INFO @AKJR] BARISAN PERANG 1MALAYSIA PERINGKAT NEGERI PERAK SUDAH BERMULA!! Nampaknya sudah ada beberapa program yang dirancang.

Isnin, 28 Januari 2013

Kerajaan Perak lulus 21 unit RMR1M di Tapah


Golongan berpendapatan rendah dan sederhana di seluruh negara bakal memiliki rumah sendiri apabila Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) akan membina sebanyak 21,000 unit Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M) di seluruh negara menjelang akhir tahun ini.

Pengarah Urusan SPNB Datuk Dr Kamarul Rashdan Salleh berkata, pada tahun lalu, pihaknya membina 10,000 unit rumah berharga RM65,000 setiap satu dan jumlah itu adalah dua kali ganda berbanding 5,455 unit rumah yang disiapkan pada 2010.

“Setakat ini, setiap kerajaan negeri memberi subsidi sebanyak RM20,000 bagi setiap unit rumah Mesra Rakyat 1 Malaysia yang dibina dan golongan layak memohon rumah ini adalah mereka yang berpendapatan antara RM750 hingga RM3,000, berkahwin serta memiliki tanah tapak rumah sendiri,” katanya selepas majlis penyampaian kelulusan permohonan 21 pemohon yang berjaya serta majlis pecah tanah projek pembinaan 150 unit rumah di Kampung Ulu Tupai di Perak, semalam.

Hadir sama Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Beliau berkata, pihak SPNB akan membelanjakan sekitar RM650 juta tahun ini bagi membina rumah berkenaan dengan subsidi sekitar RM200 juta ditanggung kerajaan.

“Individu yang berjaya memohon rumah ini perlu membayar RM45,000 sahaja berikutan RM20,000 adalah subsidi daripada kerajaan dan pemohon yang berjaya hanya membayar kira-kira RM150 sebulan selama 25 tahun dengan rumah berkeluasan 1,000 meter persegi yang memiliki tiga bilik serta dua bilik air,” katanya.








Mencuri hukumannya tangkap gambar bogel!!!

Kesian budak perempuan ini apabila dia kantoi mencuri barang dalam rumah. Tak patut dibuat macam gitu anak orang.

Seorang gadis bukan saja dibelasah dengan batang besi, malah gambar separuh bogelnya dirakam pemilik sebuah rumah sewa apabila dituduh mencuri dalam satu kejadian di Bandar Baru Batu Kawa di Kuching, semalam.

Perbuatan melampau lelaki berusia lingkungan 30-an itu dikatakan sebagai hukuman dan pengajaran kepada mangsa yang dituduh mencuri barangan dalam rumah sewa berkenaan.


Mangsa yang berusia 21 tahun dan berasal dari Sibu itu dimalukan lelaki terbabit di depan beberapa lelaki lain termasuk rakan lelaki mangsa sendiri apabila pakaiannya dilucutkan secara paksa sehingga separuh bogel sebelum gambarnya dirakam.

Menurut sumber, mangsa dikatakan tiba di bandar raya ini dua minggu lalu untuk mencari pekerjaan sebelum bertemu rakan lelakinya yang berusia 20-an di Malihah.


“Mangsa kemudian ditawarkan pekerjaan di sebuah kedai kopi dekat MJC Batu Kawah dan memutuskan untuk tinggal berhampiran tempat kerjanya dengan menyewa sebuah rumah sewa.


“Pemilik meminta gadis terbabit membersihkan rumah terlebih dulu sebelum masuk. “Namun, tidak berapa lama kemudian, lelaki itu berang apabila mendapati beberapa barang dalam rumah itu hilang lalu memanggil mangsa.



*sumber dari laman sesawang akhbar tempatan.



BR1M 2.0 dalam proses...bakal diagih mulai Februari 2013


Sebanyak enam juta daripada 7.3 juta permohonan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) telah diproses oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), kata Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah di Ipoh.

Beliau berkata daripada jumlah itu, sebanyak 4.1 juta adalah penerima BR1M tahun lepas manakala sebanyak 3.2 juta adalah permohonan baharu.

"Sebanyak enam juta permohonan telah diproses LHDN manakala sebanyak 1.3 juta permohonan masih diproses," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Mengimarahkan Perpustakaan 1Malaysia Kampung Tersusun, Batu 6, Tambun, dekat sini, semalam.

Beliau berkata bagaimanapun hanya pemohon yang mendaftar pada atau sebelum 31 Disember lepas akan menerima bayaran pada Februari ini manakala mereka yang mendaftar selepas tarikh berkenaan akan dibayar pada tarikh yang akan ditentukan kemudian.

Ahmad Husni berkata seperti tahun lepas, pembayaran akan dibuat melalui pemberian baucar pada majlis yang akan diadakan di kawasan masing-masing.

"Kita ada bank bergerak pada setiap majlis itu, tahun lalu kita ada Bank Simpanan Nasional, Malayan Banking Bhd (Maybank) dan CIMB Bank. Tahun ini kita tambah lagi satu bank iaitu Public Bank," katanya.

Beliau menjelaskan pemberian BR1M bukan sahaja memberi manfaat kepada penerima bantuan itu, sebaliknya ia turut memberi kesan ekonomi yang positif kepada penduduk setempat.

"Ia memberi kesan kepada ekonomi negara terutama di kawasan pemberian BR1M dilaksanakan di mana mereka yang menerima BR1M akan berbelanja di kawasan masing-masing dan dengan itu ia akan meningkatkan penggunaan secara menyeluruh di seluruh negara," katanya.

Pembayaran BR1M tahun ini dijangka melibatkan peruntukan RM3 bilion.

Tahun lepas, 4.1 juta penerima mendapat manfaat daripada BR1M, dengan jumlah peruntukan sebanyak RM2.1 bilion.



*sumber dari laman sesawang akhbar tempatan.







Ahad, 27 Januari 2013

Sarawak River Boat


Di Sarawak terkenal dengan bot sungai yang merentasi bandaraya Kuching. Bot ini boleh dinaiki dengan bayaran cuma RM20 seorang sahaja yang bertolak dari 'Kuching Waterfront'. Terdapat hanya 4 trip sahaja bot setiap hari iaitu bermula pada jam 10:30 pagi, 4:00 petang, 5:00 petang, dan yang terakhir pada jam 6:00 petang.

Menaiki bot ini kita boleh melihat pemandangan bandaraya Kuching dari sungai iaitu pelbagai bangunan antaranya Dewan Undangan Negeri Sarawak, Astana, Fort Margherita, the Astana, Brooke Dockyards, Pasar dan perkampungan.

Perjalanan yang mengambil masa 1 jam menaiki bot ini menarik dengan adanya pemandangan dan tiupan angin bayu sungai. Kepada yang tak biasa atau mabuk laut dinasihatkan siap-sediakan minyak angin kalau tak nanti termuntah atas Sungai Sarawak ini.

Kedalaman sungai yang setinggi 17-19 meter juga menjadi tempat yang sesuai untuk buaya menjelajah mencari mangsa. Bagi kaki pancing di sini amat sesuai untuk pancing udang, tapi hati-hati ya 'Bujang Senang' masih belum tewas lagi dan berkeliaran. Dari cerita pemandu teksi air ini, banyak kisah orang kena baham dengan buaya terjadi.

Tengok lah foto-foto dibawah semasa perjalanan kami menaiki teksi sungai ini juga ada foto drebar teksi kuning, lihatlah ;


'Aukkk'
'Kamek dah pergi Sarawak'


































Jumaat, 25 Januari 2013

Tiada Tindakan...,tempelak Ketua Wira Perkasa


Kenyataan Media Wira Perkasa Malaysia
25hb Jan 2013

Kepimpinan Wira Perkasa Malaysia memandang kenyataan pemimpin-pemimpin pembangkang yang memulakan isu penggunaan kalimah ALLAH ini, secara terang pemimpin-pemimpin DAP yang memulakan isu ini serta tindakan yang tidak bertanggungjawab oleh pihak kristian yang memberi bible ini kepada pelajar-pelajar Melayu di Jelutong, Pulau Pinang tempoh hari. Kenyataan Dato Ibrahim Ali sudah diputarbelitkan. Dato Ibrahim Ali ada menyatakan akan membakar bible versi Melayu & Jawi yang mengandungi perkataan ALLAH. Bukan akan membakar bible yang sedia ada.
Tindakan yang sepatutnya di ambil kepada Lim Guan Eng kerana membangkitkan isu ini, tetapi tiada tindakan yang diambil terhadap mereka-mereka ini. Kenyataan Dato Ibrahim Ali ini menunjukkan kemarahan umat Islam serta mempertahankan ugama persekutuan. Penghinaan demi penghinaan terhadap Agama Islam.
Rentetan peristiwa peristiwa penghinaan yang berlaku terhadap Agama Islam di Malaysia yang menjadi titik mula hingga Islam dihina secara terang terangan secara berterusan dan bila cuba ditentang akan diputar belitkan fakta faktanya sehingga yang memperjuangkanya dicerca dan dihina oleh bangsa sendiri yang buta hati.


TIADA TINDAKAN TERHADAP PADERI YANG MENGHINA ISLAM DAN NABI MUHAMMAD SAW.

Kementerian Dalam Negeri (KDN) diminta menyiasat segera dan mengambil tindakan tegas terhadap dakwaan seorang paderi mengeluarkan kenyataan menghina Nabi Muhamad dan Islam ketika berceramah di sebuah gereja di Kuching, Sarawak(Petikan dari akhbar Berita Harian yg bertarikh 28-9-2010), tetapi masih tiada apa-apa tindakan diambil setelah pelbagai laporan telah dibuat oleh beberapa pihak di mana kes tersebut berlalu hampir 2 tahun dan ini adalah titik permulaan penghinaan terhadap Agama Islam dan Nabi Muhammad SAW di mana ia dipandang remeh oleh pihak-pihak yang bertanggungjawab sehingga perkara tersebut berterusan sehingga ke hari ini.


TIADA TINDAKAN TERHADAP LIM GUAN ENG DAN PASTOR-PASTOR YG MAHUKAN NEGARA INI DIJADIKAN NEGARA KRISTIAN.

Isu pertemuan paderi dari seluruh negara yang dihadiri oleh Lim Guan Eng dan Jefry Ooi yang dikatakan membincangkan agenda menjadikan Kristian sebagai agama rasmi negara selain melantik Perdana Menteri di kalangan penganut agama itu sehingga kini masih tiada apa-apa tindakan diambil sehingga kehari ini.


TIADA TINDAKAN TERHADAP 4 ORANG REMAJA YANG MEMBALING CAT MERAH DAN BOTOL ARAK DI SURAU TAMAN PULAI IMPIAN, SIKAMAT, SEREMBAN.

Walaupun kita sebagai umat Islam menerima permohonan maaf tersebut tetapi perbuatan jenayah telah berlaku dan seharusnya hukuman yang setimpal menurut undang undang dijatuhkan kepada mereka. Perbuatan biadap seperti itu perlu di hukum seberat beratnya kerana implikasi perbuatan tersebut amat merbahaya. Ia boleh mencetuskan perasaan marah dan benci yang melampau kepada umat Islam bukan sahaja di kawasan terbabit namun di seluruh negara. Alasan perbuatan tersebut dilakukan kerana marah ditegur kerana bermain mercun langsung tidak dapat diterima.


TIADA TINDAKAN KEPADA ORANG YANG MENYURUH MEMPERLAHANKAN AZAN.

Isu ini menimbulkan kontroversi ekoran daripada aduan seorang ahli MCA yang menulis surat kepada Perdana Menteri meminta suara azan di Masjid Al Ikhlasiah, Pantai Dalam diperlahankan. Seakan-akan ia adalah suatu penghinaan terhadap agama Islam yang menjadi agama persekutuan di Malaysia.


TIADA TINDAKAN TERHADAP ORANG-ORANG YANG MENYEBARKAN AGAMA KRISTIAN SEDANGKAN DALAM ARTIKEL 11(4) ADA MENYATAKAN TIDAK BOLEH SEWENANG-WENANGNYA MENYEBAR AGAMA –AGAMA YANG LAIN TERHADAP ORANG-ORANG YANG BERAGAMA ISLAM.

Isu ini juga seperti isu isu yang sebelum ini. Tiada apa apa tindakan diambil terhadap individu individu yang terbabit dalam perkara tersebut yang mana perkara tersebut terang-terangan melanggar peruntukan di dalam “Article 11 (4) – State law and in respect of the Federal Territories of Kuala Lumpur, Labuan and Putrajaya, federal law may control or restrict the propagation of any religious doctrine or belief among persons professing the religion of Islam”.
Para penganut agama lain di Malaysia perlu dididik tentang pentingnya mereka menerima ketinggian kedudukan Islam khususnya di sudut Perlembagaan Negara (Artikel 3). Hanya Islam sahaja yang menjadi agama negara dan tidak agama lain. Maka sudah tentu, para penganut agama lain perlu menghormati kedudukan ini. Islam sentiasa menjamin kebebasan penganut agama lain untuk beramal dengan agama mereka.


TIADA TINDAKAN TERHADAP BEBERAPA BUAH MASJID YANG DILETAKKAN KEPALA KHINZIR.

Tidak cukup dengan isu lontar cat merah dan botol arak di surau dan sekali lagi kita umat Islam dikejutkan dengan perbuatan meletakan kepala khinzir dibeberapa buah masjid di Selangor dan Johor. Juga tiada sebarang tindakan atau tangkapan dibuat oleh pihak berkuasa walaupun pihak polis telah menubuhkan satu pasukan khas bagi menangkap dalang disebalik perbuatan tersebut. Ada pihak yang ingin melihat keharmonian Negara tergugat dan melakukan berbagai provokasi supaya rakyat berbilang kaum dan agama di Negara ini yang hidup aman dan damai terguris.


TIADA TINDAKAN TANGKAPAN TERHADAP 3 ORANG LELAKI DAN SEORANG PEREMPUAN YANG MENGEDAR BIBLE KEPADA PELAJAR MELAYU ISLAM DI JELUTONG PENANG

Apakah sebenarnya dan maknanya dengan memberikan bible tersebut kepada pelajar Melayu walaupun bible tersebut tidak mengandungi Kalimah Allah jika ada saya yakin ianya hanya mahu menyesatkan anak-anak Melayu Islam. Bayangkan jika ada Kalimah Allah di dalamnya pasti anak Melayu akan menjadi keliru bila mana nama Allah tercatit di dalam bible sedangkan penggunaannya telah dilarang untuk agama lain selain agama Islam. Secara terang terangan memang wujud gerakan untuk menyebarkan agama kristian kepada orang Melayu Islam di Malaysia. Sedangkan kita umat Islam tidak pernah berbuat demikian walaupun kita boleh berbuat demikian kerana Islam adalah agama rasmi bagi Malaysia. Kita masih boleh bertolenrasi jika tiada perkara yang boleh menganggu gugat Islam di Malaysia.
Dari semua yang disebutkan diatas dan beberapa isu lagi yang berkait dengan peghinaan terhadap Agama Islam sebagai agama persekutuan Malaysia adalah titik mula bagi penghinaan yang akan berterusan jika tiada sebarang tindakan yang agresif diambil bagi membendung konflik tesebut dan kadang kala isu isu tersebut akan diputarbelitkan oleh pihak pihak yang tertentu mahupun individu yang berkepentingan dalam ingin menjadi juara dalam isu tersebut. Kami Wira Perkasa Malaysia tetap akan bertegas dan akan menyokong tindakan Presiden Perkasa yang mana tindakan beliau adalah bertujuaan mempertahankan akidah dan memelihara Umat dan Ugama Islam. Kita tidak gentar akan suara suara pengkhianat pengkhianat ugama yang cuba memesongkan akidah umat Islam. Saya sesungguhnya percaya bahawa, keamanan dan kedamaian yang kita kecapi hari ini, datangnya melalui usaha kita dengan izin Allah dan bukannya secara kebetulan. In Sha Allah.


Irwan Fahmi Ideris
Ketua Wira Perkasa Malaysia



*sumber dari blog rasmi IFI







Jambatan Kedua Pulau Pinang dekat nak siap!!!


Jambatan Kedua Pulau Pinang dijangka siap pada September 2013 iaitu dua bulan lebih awal daripada yang dijadualkan.

Ketika ini, projek itu telah siap 90.15 peratus, melebihi daripada jadual asal sebanyak 2.92 peratus.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai berkata, kementeriannya sedang dan akan terus memantau dengan teliti projek tersebut bagi memastikan ia dapat disiapkan dalam masa yang ditetapkan.

“Pembinaan jambatan itu diharap dapat memberi manfaat kepada seluruh rakyat Pulau Pinang, sekali gus meningkatkan pengangkutan awam serta kualiti hidup penduduk setempat,” katanya dalam satu kenyataan di Kuala Lumpur.

Jambatan Kedua Sdn Bhd (JKSB) telah ditubuhkan pada 9 Julai 2008, sebagai syarikat konsesi untuk jambatan berkenaan dan dimiliki sepenuhnya oleh Menteri Kewangan Diperbadankan.

JKSB bertanggung jawab dalam pembinaan, pengurusan, operasi dan penyelenggaraan jambatan itu.





*sumber dari laman sesawang akhbar tempatan.







Khamis, 24 Januari 2013

Haziq bercukur kepala ikut sunnah Nabi s.a.w.


Sempena sambutan hari mulia Maulidur Rasul tahun ini yang jatuh pada hari Khamis, 24 hb. Januari 2013 ini, mari kita fahamkan dan baca tentang adat bercukor kepala/jambul bagi bayi yang baru dilahirkan.

Banyak budaya di seluruh dunia mempraktikkan beberapa amalan bercukur bagi bayi. Sesetengahnya hanya menggunting beberapa helai rambut, yang lain mencukur rambut bayi sepenuhnya. Kedua-duanya ini boleh diterima bagi cukur jambul (juga dikenali sebagai berendoi di utara semenanjung).

Di Malaysia, komuniti etnik yang lain juga mempunyai upacara bercukur masing-masing yang unik, mengikut asal-usul, agama dan tradisinya. Dalam komuniti Hindu, sebagai contoh, rambut bayi dicukur dalam upacara mundan, yang dianggap sebagai ritual penyucian. Sesetengah ibu bapa kaum Cina juga mencukur kepala bayi selepas sebulan ia dilahirkan (mun yuet) sebab percaya bahawa "rambut dalam rahim" perlu dibuang dan berharap agar rambut baru akan tumbuh dengan lebat dan berkilat (walaupun tidak terdapat sebarang bukti saintifik yang menyokong kepercayaan ini!).

Dari segi hukum syariat umat Islam pula, kita berpandukan kepada sunnah Nabi. Setiap perbuatan Nabi yang diikuti/dilakukan oleh umatnya dinamakan sunnah. Ia tidak sahaja berkaitan perkara-perkara ibadah sahaja tetapi merangkumi semua hal yang berkaitan dengan kehidupan manusia samada sosial, budaya, ekonomi, politik, ketenteraan dan pentadbiran.

Mencukur rambut bayi adalah sesuatu yang disunatkan oleh Islam. Rasulullah s.a.w. bersabda: “Setiap bayi tergadai dengan akikahnya, disembelih untuknya pada hari ketujuh, dicukur rambutnya dan diberi nama.” [Shahih Sunan Abu Daud, no: 2838] Tujuan mencukur rambut adalah untuk membersihkan selaput kepalanya dan agar rambut yang baru lagi sihat dapat tumbuh. Oleh kerana itulah dalam riwayat yang lain, mencukur rambut juga disebut sebagai “bersihkan kotoran”, yakni hadis:“Bersama seorang anak satu akikah, maka tumpahkan untuknya darah (yakni sembelihan akikah) dan bersihkan kotorannya (yakni mencukur rambut).” [Shahih al-Bukhari, no: 5472, Fath al-Bari, jld. 27, ms. 24]

Mencukur rambut disunatkan ke atas bayi lelaki dan perempuan, dan sunat dilakukan pada hari ketujuh selepas kelahirannya. Malang sekali, ramai ibubapa masa kini yang menyayangi bayi mereka dengan cara yang salah, mereka menyayangi rambut bayi mereka sehingga membelakangkan anugerah pahala dan rahmat daripada Allah s.w.t.. Justeru mereka menggantikan suruhan mencukur rambut bayi yang sunat hukumnya kepada majlis cukur jambul.

Mencukur jambul bayi hukumnya makruh, kerana ia sejenis “qaza” yang dilarang oleh Rasulullah s.a.w. [Shahih al-Bukhari, no: 5920] “Qaza” ialah mencukur sebahagian rambut di mana-mana bahagian kepala sementara di bahagian lain rambut dibiarkan [Fath al-Bari, jld. 28, ms. 832]. “Qaza” dilarang kerana ia mencacatkan kepala seseorang – termasuk kepala bayi – dan ia menyerupai fesyen sebahagian orang bukan Islam. Sekalipun hukumnya makruh, mana-mana ibubapa yang beriman kepada Allah lagi mengharapkan keredhaan-Nya akan berusaha menjauhi sesuatu yang dilarang oleh Rasulullah s.a.w.. Selain itu ada juga ibubapa yang sekadar menggunting beberapa helai rambut bayi. Praktik ini tidak memiliki apa-apa manfaat sama ada dari sudut agama mahu pun selainnya.

Adapun melaksanakan majlis sempena cukur jambul, maka yang sepatutnya dilaksanakan ialah majlis akikah. Majlis akikah membuktikan kesyukuran kepada Allah atas bayi yang dianugerahkan-Nya, pengumuman kepada jiran-jiran akan kelahiran anak yang baru dan persediaan awal bahawa bayi itu akan dididik menjadi hamba yang berkorban untuk kebaikan agama dan umat. Majlis akikah dengan sendirinya adalah satu bentuk ibadah, maka ia tidak perlu diubah-suai dengan ibadah-ibadah lain seperti membaca surah Yasin, zikir-zikir, doa selamat dan sebagainya. Walaubagaimanapun majlis akikah hukumnya sunat, maka mana-mana ibubapa yang tidak mampu tidak dituntut melaksanakannya.

Sudut sains melihat, membuang membotakkan kepala bayi terbukti baik. Mencukur rambut bayi tidak terhad kepada orang Islam, sebaliknya turut dilakukan tanpa mengira kaum. Akar rambut terbentuk sejak janin berusia sekitar lapan minggu dan terus berkembang hingga lahir. Rambut pertama ini diistilahkan dengan velus, terlalu halus hingga sukar dilihat dan disentuh, ia boleh gugur dengan sendirinya tetapi selalunya keguguran itu tidak cantik sebab tidak rata. Orang Melayu menggelarnya ‘cukur bantal’.


Tip mencukur kepala bayi

Bagi yang pertama kali mencuba untuk mencukur rambut bayi. Ada baiknya ia dilakukan ketika ia sedang tidur mengurangkan bayi bergerak, selain mengelakkan luka bahagian berkenaan.

Caranya dilakukan agak mudah seperti sebelah tangan memegang gunting, sementara sebelah lagi memegang rambut lalu dipotong. Lebih baik rambut bayi itu dibasahkan sedikit kerana lebih mudah untuk digunting. Kalau tidak yakin, minta bantuan orang lain melakukannya.

Gunting rambut hingga bahagian hujung. Untuk membersihkan lagi sisa rambut itu, gunakan alat cukur rambut yang masih baru. Regangkan lipatan kulit kepala dengan jari telunjuk dan jari tengah, kemudian cukur.

Teknik mencukur perlu dilakukan dengan perlahan dan teliti bagi memastikan cukuran itu tidak melukai kepalanya.

Sekiranya sepanjang proses berkenaan kepalanya terluka, beri ubat antiseptik, bagaimana sekiranya membabitkan luka yang besar, segera rujuk kepada doktor.

Kepala bayi harus terus dipelihara kebersihannya. Kekotoran atas kepala bayi digelar ‘cradle cap’ perlu dihindari dengan melumurkan sedikit minyak zaitun. Biarkan kira-kira lima minit sebelum dibuang menggunakan sikat.

‘Cradle cap’ terjadi akibat meningkatnya aktiviti kelenjar di samping pengaruh hormon androgen ibu ketika hamil. Sekiranya dibiarkan saja, tumpukan lemak ini akan menghambat edaran peluh, mengakibatkan munculnya gangguan kulit seperti gatal atau bisul. Dalam jangka panjang pertumbuhan rambutnya mungkin terganggu.


Antara ciri-ciri kebaikan bercukur rambut bayi ;

Membuang kekotoran
Pada mata kasar, rambut bayi yang sudah dibersihkan dengan syampu bersih. Bagaimanapun ‘kekotoran’ itu masih terlekat di akar rambut yang mungkin tidak kita perasan dengan pandangan mata kasar. Apatah lagi ia berada lama di dalam rahim ibu. Proses kelahiran itu juga dengan sendirinya menjadikan rambut berkenaan kurang bersih.

Biar tak mudah terkena radang
Botak memudahkan ibu untuk mengamati, kalau-kalau ada sesuatu yang tak diharapkan, seperti gatal, bisul, luka dan sebagainya. Cukur rambut menjadi sesuatu yang digalakkan. Bila sudah terjadi jangkitan, misalnya bisul di kepalanya. Untuk mencegah terjadinya jangkitan lebih lanjut dan mempermudah perubatan, sebaiknya kepala anak dalam keadaan ‘bersih’.

'Menyejukkan' kepala
Orang tua-tua selalunya mengingatkan cukur rambut menyejukkan kepalanya, dari segi logik ia nampak jelas. Tetapi menurut sains, bayi-bayi kebetulan tinggal di daerah panas atau suhu udara pada bahagian itu, pasti akan merasa lebih nyaman dengan kepala botak. Kasihan juga bagi bayi yang mempunyai rambut lebat, bila berpeluh, keadaan menjadi bagaikan basah kuyup.

Rambut baru akan tumbuh
Ramai yang ‘sayang’ kepada rambut bayi yang lembut dan halus. Malah ramai yang percaya rambut cantik itu akan hilang begitu saja sekiranya di cukur. Sekiranya diamati, memang tiada perkara di dunia ini yang kekal. Bagaimanapun rambut baru itu tidak mungkin sama rupa dengan asal, kerana ia mempengaruhi genetik ibu bapa. Mungkin kerinting, perang dan sebagainya.


Pada petang hari Maulid Nabi ini, bayi berusia 39 hari yang bernama Haziq Akram telah dicukur kepalanya sampai botak mengikut sunnah Nabi. Di bawah lihatlah beberapa foto sebelum dan selepas dicukur keseluruhan kepalanya.













MB nak Niza Meroyan pergi berubat....kesiannnn


"Mereka ini sakit agaknya,’’ kata Menteri Besar Perak, Dato; Seri Dr Zambry Abd Kadir tanpa mahu memberikan penjelasan lebih lanjut lagi kerana isu debat ini telah dijawabnya berulangkali sebelum ini.

Sambil menegaskan beliau lansung tidak gentar untuk berdepan dengan pembangkang lebih-lebih lagi Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, katanya punca keengganan beliau adalah kerana mereka adalah orang yang tidak mempunyai kredibiliti untuk berdebat.

Beliau turut melahirkan kekesalannya terhadap tindakan pembangkang menaikkan poster-poster di merata-rata tempat mengenai debat yang kononnya akan berlansung pada malam ini.

Katanya perbuatan menaikkan poster itu seolah-olah strategi pembangkang untuk memerangkapnya kerana beliau telah membuat kenyataan berulang kali tidak akan menerima undangan debat tersebut.

“Mereka memang tahu saya tidak akan datang tetapi sengaja menwar-warkan seolah-olah saya akan hadir dan debat itu akan berlansung…lepas itu mereka akan kata saya takut,” katanya.

Menteri Besar itu berkata beliau tidak pernah takut menghadapi mereka dan ini telah terbukti setiap kali ketika sidang DUN berlansung.

Katanya, beliau bukan sahaja menghadapi Nizar Jamaluddin bersendirian tetapi juga menghadapi beberapa kelompok wakil rakyat DAP yang sering mengambil kesempatan menentangnya di dalam Dewan dengan tuduhan-tuduhan palsu

“Jika kita ambil tindakan dia kata kita takut sebenarnya kita tak takut pun, saya fikir mereka semakin terdesak menggunakan segala kesempatan apa yang ada cara sekalipun untuk mengambarkan bahawa kerajaan BN buruk dan sebagainya.

“Umpamanya merata-rata mereka tayang poster-poster mencabar saya kononnya nak berdebat dengan Nizar…cukuplah saya dah buat kenyataan semalam..ini bukan soal gentar,’’ katanya kepada media selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di pejabatnya di Ipoh hari ini.

Beliau diminta mengulas tindakan pembangkang yang bertindak agresif memasang poster di merata tempat mengenai Debat Darul Ridzuan: Nik Aziz Rasuah Ngeh Koo Ham, Zambry buncitkan kroni yang akan diadakan di sebuah hotel di Ipoh malam ini.

Menurut Dr Zambry, beliau berpendapat pembangkang melakukan semua ini adalah semata-mata kerana mereka mahu memutar-belitkan isu debat itu untuk menarik perhatian orang ramai .

Katanya, tindakan itu mengambarkan seolah-olah merekalah yang paling hebat kononnya hendak berdebat.

“Saya fikir rakyat tahu dan lihat aksi-aksi mereka ketika dalam dewan dan itulah kualiti yang mereka ada,’’ katanya.


*sumber dari laman portal berita tempatan negeri Perak

Rakyat bukan bodoh macam lu lah Niza Meroyan, nak buat gimik tapi tak menjadi. Bodoh-piang betoi la lu ni, tolonglah sapa-sapa pi bawak si royan ni pi berubat...teruk sangat sakit nyer tu.

Kesiannnnn...








Himpunan Barisan 1Malaysia Peringkat Negeri Perak


Dijemput hadir beramai-ramai ke program #HB1M ini. Moh ramai-ramai orang Perak semua. Perhimpunan NGO-NGO terbesar dari negeri Perak untuk menjayakan Gagasan 1 Malaysia.


Tarikh : 23 Februari 2013

Hari : Sabtu

Tempat : Dewan Sri Perdana,
Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Sultan Azlan Shah,
Ulu Kinta,
Perak Darul Ridzuan.

Masa : 1.00 petang hingga 6:00 petang.

Panel : YBhg. Datuk Fuad Hassan Ketua Pengarah JASA

Penutup : YAB Dato Seri Diraja Dr. Zambry Abd Kadir merangkap Menteri Besar negeri Perak Darul Ridzuan.

Anjuran : Biro Tatanegara Negeri Perak








BR1M 2.0 mula dibayar mulai 1 Feb 2013


Sebanyak tujuh juta isi rumah dan individu bujang memohon untuk mendapatkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2.0 yang pembayarannya akan dilakukan bulan depan, kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.

Katanya, jumlah itu melibatkan 4.1 juta isi keluarga yang menerima BR1M tahun lepas dan bakinya adalah pemohon baru yang melibatkan orang bujang kira-kira 1.7 juta selain isi keluarga yang baru memohon.
"Sebanyak 4.1 juta penerima BR1M tahun lepas kita bawa ke tahun ini (tanpa perlu mendaftar semula). Kita jangkakan lebih enam juta penerima BRM1 tahun ini. LHDN (Lembaga Hasil Dalam Negeri) perlu mengesahkan semua pemohon baharu sebelum pembayaran dibuat," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Menara Hasil Sungai Petani di Bandar Amanjaya, di sini, hari ini.

Katanya pembayaran akan dilakukan mulai 1 Feb hingga 28 Feb dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan melancarkannya pada 2 Feb.


"BR1M ini akan dikendalikan pejabat daerah atau pegawai pembangunan zon. Mereka akan uruskan dan memastikan penyampaian dilakukan sehingga semua yang layak menerima bayaran," katanya.


Ahmad Husni berkata bayaran pada bulan depan hanya dibuat kepada mereka yang mendaftar sehingga 31 Dis 2012.

"Kita tidak tutup lagi permohonan, kita beri masa buat permohonan. Bagi permohonan selepas 31 Dis, mereka mungkin dapat selepas Februari. Ini kerana kita perlu masa untuk proses. Polisi Perdana Menteri semua yang layak akan dapat," katanya.

Katanya pembayaran BR1M tahun ini dijangka melibatkan peruntukan RM3 bilion.



* sumber dari laman sesawang akhbar tempatan.








Rebat RM200 kasi kencang kepada peniaga telefon pintar...


Para pengedar telefon dan penyedia telekomunikasi tempatan kini mengalami lonjakan jualan yang besar selepas kerajaan memutuskan untuk membenarkan pemberian rebat RM200 bagi kesemua jenis telefon pintar.

Malah, sesetengahnya berhadapan masalah baharu, iaitu mereka tidak mempunyai telefon yang mencukupi untuk dijual, berikutan lonjakan permintaan tersebut.

Langkah kerajaan mengetepikan had membeli telefon pintar bernilai RM500 atau kurang dijangka memanfaatkan kira-kira sejuta belia berusia antara 21 dan 30 tahun yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan.

Ketua Pegawai Eksekutif Tune Talk Sdn. Bhd., Jason Lo berkata, sejak pengumuman tersebut, permintaan mendapatkan telefon pintar meningkat lebih 50 peratus.

Tune Talk adalah salah satu penyedia perkhidmatan bagi pakej itu di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

"Pengumuman itu adalah langkah yang baik oleh kerajaan. Kami menerima kira-kira 10 hingga 15 permohonan baharu mendapatkan rebat setiap hari dan bilangan itu semakin meningkat," kata Lo.

Langkah proaktif kerajaan itu memanfaatkan 800 peniaga Tune Talk di seluruh negara, katanya.

"Kami tiada masalah dipada segi stok telefon pintar kerana dasar kami ialah untuk menempah hanya apabila ada permintaan. Kini, permintaannya masih terkawal," kata Lo.

Ketua Jualan NineTology Malaysia Sdn. Bhd., Eddy Tay berkata, para belia mendapat manfaat dari langkah kerajaan melengkapi mereka dengan telefon pintar kerana mereka kini akan dapat memilih lebih banyak model.

"Para belia hari ini bukan sahaja membeli telefon pintar bagi berkomunikasi, malah juga bagi mendapatkan data dari Internet," katanya.

Melalui pengumuman terbaharu itu, Tay berkata, permintaan dari para pengedarnya juga meningkat.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Terminal ZTE Malaysia, Jeremy Zhao berharap kerajaan akan melebarkan kempen itu sehingga meliputi bukan sahaja telefon pintar, malah turut meliputi keseluruhan senarai produk jalur lebar mudah alih bagi membantu meningkatkan opsyen pengguna akhir dan meningkatkan penembusan jalur lebar mudah alih di Malaysia.




*sumber dari laman sesawang akhbar tempatan.

Program kerajaan seperti ini amat digalakkan kerana membantu perkembangan taraf belia dalam bidang komunikasi. Dalam masa yang sama membantu usahawan telefon dalam perniagaan mereka, diharap antara mereka itu adalah usahawan bumiputera. Jika tidak kerajaan perlulah memantau dan memikirkan tentang kelibatan mereka dalam program ini. Aspek dari segala sudut perlulah dikaji dan diteliti supaya 'Tiada yang tertinggal...Tiada yang terpinggir'.







Selasa, 22 Januari 2013

BODOH punyer Niza Meroyan tak reti bahasa!!!


“Saya tidak berminat untuk berdebat dengan (Datuk Seri Mohamad Nizar (Jamaluddin). Dia seorang pembohong, buat apa kita nak buang masa melayan dia,” kata Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir.

Menurutnya, sikap ADUN Pasir Panjang yang suka berbohong dan memutarbelitkan sesuatu isu itu tidak memberikan sebarang faedah kepada pembangunan Perak dan masyarakat.

“Saya juga melahirkan kekecewaan terhadap sikap Nizar yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang yang terus berbohong mengenai permasalahan yang terdapat di kawasan Pasir Panjang.

“Saya fikir semua orang tahu .. yang berlaku dalam dewan. Jadi, saya nak sebutkan di sini.. saya tidak mahu ‘respon’ langsung kepada orang seperti dia.

“Orang seperti dia saya tidak perlu ‘respon’ lagi kerana beliau setiap kali bercakap.. setiap kali penuh dengan pembohongan.

“Apa guna saya membuang masa bercakap dengan dia.. orang yang sentiasa berbohong semata-mata,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Gelanggang Futsal dan makan tengah hari bersama Komuniti Kampung Padang Tembak dan Siswa Siswi Universiti Utara Malaysia (UUM) di Dewan Kampung Padang Tembak, Teluk Muroh, dekat Lumut, kelmarin.

Dr Zambry berkata, sebelum ini, Nizar juga dikatakan berbohong dengan dakwaan kononnya Kerajaan Malaysia telah menerima RM207 billion daripada Kerajaan Jepun untuk dibayar kepada mangsa-mangsa keretapi maut di Burma ketika Perang Dunia Kedua.

“Dia terus berbohong seperti yang telah dinyatakan dalam akhbar hari ini, Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah telah memaklumkan bagaimana kerajaan Jepun memandang serius tuduhan ini yang menyebabkan beliau saban hari kehilangan kredibilitinya,” katanya.


* dipetik dari portal berita tempatan negeri Perak


Bangang punyer Niza Meroyan orang dah cakap takmau layan, lagi lu mau bikin. Tengok foto banner dibawah di mana Niza Meroyan ni kononnya dia nak adakan 'debat' kat Hotel Excelsior di Ipoh pada 23/1/2013, rabu ini. Dah sasau mamat ni syok sendiri pandai-pandai buat acara debat, kau debat la sorang-sorang malam tu layan royan kau tu. Kepada penyokong pakatan cepat la panggil NgarNger DAP tu tolong bagi mamat royan ni makan obat dah kritikal sasau nyer.

Kesian gua kenangkan kisah lu dulu dah la jadi menteri besor boneka dan takde kuasa eksekutif untuk buat keputusan, apa-apa hal terpaksa rujuk dulu dengan master DAP NgarNger. Kemudian pulak datang penyakit meroyan biler menyerbu masuk ceramah orang (umno) di Kampar (tajuk ceramah : Nizar Pembohong). Kecoh!!!...buat malu kau jer dah lah lepas tu kau spin pusing cerita kata diaorang yang takut kau. Tak payah lah Niza Meroyannnnn oiii....kau punya bohong sudah basi daaaa....









UTC kemudahan untuk rakyat Perak, SYABAS BN !!!


Pusat Transformasi Bandar (UTC) menyediakan pelbagai perkhidmatan utama Kerajaan dan sektor swasta yang ditempatkan di dalam satu pusat atau bangunan. UTC juga akan berperanan sebagai pusat setempat bagi aktiviti belia, NGO serta komuniti usahawan. Kementerian Kewangan telah dilantik sebagai peneraju utama UTC di seluruh negara.

UTC dan RTC merupakan pelengkap kepada Program Transformasi Komuniti (CTP) bagi memastikan segala perkhidmatan, inisiatif dan program Kerajaan dapat memberi manfaat secara maksimum kepada Rakyat. UTC akan diperkenalkan di bandar utama di setiap negeri. Negeri Melaka telah dipilih sebagai projek perintis dan lokasi pertama program UTC dan di Perak telah siap dibuat baru-baru ini di mana bangunan lama pasaraya Super Kinta digunakan.

Sebanyak lebih kurang 53 kementerian/agensi, kerajaan dan swasta serta NGO telah membuka kaunter di UTC Perak di bawah 10 kluster iaitu:

1. Perkhidmatan Kebajikan dan Pembangunan Masyarakat
2. Perkhidmatan Pendidikan, Latihan dan Pekerjaan
3. Perkhidmatan Pembangunan Perniagaan dan Keusahawanan
4. Perkhidmatan Kesihatan
5. Perkhidmatan Kewangan
6. Perkhidmatan Kerajaan
7. Perkhidmatan Pembangunan Belia
8. Perkhidmatan NGO
9. Perkhidmatan Utiliti
10. Perkhidmatan Keselamatan


Sewaktu lawatan KM bersama blogger Budak Benteng pagi tadi kami telah dilayan dengan baik oleh staf-staf yang bertugas di kaunter beberapa agensi dan jabatan kerajaan. Waktu operasi yang bermula dari seawal jam 8:30 pagi dan berakhir jam 10:00 malam kecuali cuti umum amatlah mesra pengguna dan memberi kemudahan kepada rakyat untuk berurusan dengan pelbagai jabatan selepas waktu pejabat. Lokasi yang strategik iaitu betul-betul di tengah bandaraya Ipoh serta mudah dicari amatlah praktikal, cuma masalah parkir kenderaan yang terhad sahaja perlu diperbaiki.

Kemudahan seperti klinik gigi, kedai buku 1Malaysia dan perpustakaan sangatlah berguna kepada terutama yang rakyat yang kurang berkemampuan dan datang dari luar/pinggir bandar. Idea serta perlaksanaan fasiliti seperti ini amatlah praktikal dan bukti kerajaan amat prihatin kepada masalah rakyat sesuailah slogan yang dilaungkan 'Tiada yang terpinggir...Tiada yang tertinggal'.

Lihatlah dibawah foto-foto UTC Perak ;








































LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...