Sabtu, 31 Ogos 2013

Tatu dan Lambang Kongsi-kongsi Gelap di Malaysia


Selepas Kementerian Dalam Negeri (KDN) semalam mengumumkan senarai lengkap 49 kumpulan yang diwartakan haram, Polis Diraja Malaysia (PDRM) mendedahkan 14 logo kumpulan kongsi gelap bagi memastikan masyarakat berhati-hati dan tidak terjebak dengan kumpulan itu, hari ini.

Baki kumpulan berkenaan menggunakan nama kumpulan sebagai logo. 

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Perjudian, Maksiat dan Kongsi Gelap (D7) Bukit Aman, Datuk Abd Jalil Hassan, berkata, polis mengingatkan supaya mana-mana pihak yang menggunakan logo itu termasuk di badan (tatoo), pelekat kenderaan atau apa saja bentuk lambang di rumah. 

“Ada segelintir di kalangan masyarakat yang belum mengetahui 49 kumpulan sudah diwartakan haram itu. Pendedahan ini adalah satu usaha polis mendidik termasuk kepada ibu bapa. Maklumat diperoleh menunjukkan lambang atau logo kumpulan kongsi gelap tidak diketahui segelintir masyarakat.


Foto

Logo dan tatu geng kongsi gelap.


“Pentingnya peranan ibu bapa dalam memberikan pendidikan berkenaan keburukan kumpulan kongsi gelap ini kerana berdasarkan maklumat yang diperoleh kita dapati ada pembabitan remaja seawal usia 15 tahun lagi,” katanya.


* sumber dari laman sesawang akhbar tempatan.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'Like' Facebook

Rakan-rakan




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...