Ahad, 24 Jun 2012

Niza Meroyan takut nak buat ceramah depan rumahnya di Sg Rokam

Niza Meroyan buat hal lagi!!!

Satu daripada daripada 20 keluarga Melayu yang menetap di Jalan Melati, Kampung Sungai Rokam di sini kecewa kerana jalan masuk ke rumahnya ditutup gara-gara satu ceramah anjuran PAS yang berlangsung di kampung berkenaan malam tadi. Disebabkan jalan ditutup, kenderaannya tidak dapat memasuki rumahnya.

Tidak cukup dengan itu, lain-lain keluarga pula tidak dapat menunaikan solat isyak dan menghadapi masalah untuk tidur kerana bunyi terlalu bising suara-suara penceramah undangan Pas yang bergema kuat daripada alat pembesar suara yang dipasang disebuah rumah yang dikatakan dijadikan markas Pas berhampiran rumah mereka. Namun tanpa menghiraukan bantahan kesemua keluarga terbabit, PAS tetap meneruskan agenda ceramah mereka yang bermula selepas solat Isyak sehingga jam 12 tengah malam.

Menurut Ketua Kampung Sungai Rokam, Haji Yahya Zainuddin, ceramah politik yang dianjurkan Pas dan parti sekutunya PKR malam tadi merupakan siri ceramah terbaru selepas kerap mengadakan siri-siri ceramah politik bermula sejak Februari tahun ini.
``PAS dan rakan sekutunya dalam Pakatan Rakyat sudah bertindak melampaui batasan sehingga menimbulkan kemarahan penduduk kerana terang-terangan menganggu ketenteraman awam.

`` Saya telah menerima banyak aduan daripada penduduk kampung ini yang sudah hilang kesabaran dan bosan gara-gara tindakan Pas yang seringkali mengadakan ceramah politik di kawasan Jalan Melati yang dikatakan markas parti itu.

Antara penceramah yang melalak pada malam itu ialah YB Cina Parlimen Gopeng, bakal YB ADUN Sg Rapat (berangan) Radzi dan bekas MB Perak 11 bulan Niza Meroyan.


``Sebagai ketua Kampung di sini saya tidak mahu perkara yang tidak baik berlaku kerana penduduk Kampung Sungai Rokam amat dikenali sebagai penduduk yang sentiasa amalkan semangat kerjasama dalam menjaga keamanan dan keharmonian kampung mereka,’’ katanya pada sidang media di Dewan Ahmad Said Kampung Sungai Rokam hari ini. Beliau juga bimbang berlaku gangguan ketenteraman awam dan kemungkinan berlaku pergaduhan.

Menurut beliau, penduduk Kampung di sini telah diberi penghormatan oleh Majlis Bandaraya Ipoh apabila Kampung Sungai Rokam diiktiraf sebagai Kampung Sifar Sampah.

Menurut Haji Yahya, beliau telahpun membuat polis di Balai Polis Kampung Rapat pada 19 Jun lalu jam 11.07 pagi sebagai bukti ketegasannya sebaik menerima pengaduan daripada penduduk kampung yang membantah keras tindakan Pas mengadakan ceramah politik di kampung mereka.

``Sebagai Ketua Kampung yang mewakili penduduk, kami mencadangkan Pas dan rakan sekutu mereka PKR dan DAP mengadakan ceramah ditempat lain di luar dari kawasan perkampungan Sungai Rokam demi menjaga keharmonian dan ketenteraman penduduk,’’ katanya.

Sementara itu beberapa penduduk yang ditemui meminta pihak berkenaan campur tangan menghalang PAS daripada mengadakan siri ceramah di Jalan Melati Kampung Sungai Rokam kerana ia merupakan kawasan perkampungan Melayu dan bukannya kawasan yang sesuai untuk dijadakan sebagai medan berpolitik.
Seorang penduduk, Maimunah Mohd Khalid, 52, dia merasa amat kecewa kerana dihalang daripada memasuki rumahnya sendiri gara-gara tindakan seorang petugas lalu lintas dari parti Pas yang menutup Jalan Melati semasa berlangsungnya ceramah politik itu.

``Saya telah berkali-kali meminta laluan untuk masuk ke rumah tetapi saya dihalang oleh penjaga lalu lintas itu sehinggalah saya terpaksa bertindak sendiri memaki hamun penjaga berkenaan sebelum membawa masuk kereta saya ke dalam kawasan rumah saya,’’ katanya.

Puan Rohaya Bawok, 74, pula berkata, dia yang tinggal seorang diri didalam rumah tidak dapat menunaikan solat isyak dengan khusyuk dan sukar tidur kerana gema suara penceramah politik Pas yang terlalu bising daripada pembesar suara.

``Sudahlah saya ini seorang ibu tunggal yang hidup mencari nafkah mengambil upah menjahit pakaian, saya langsung tidak dapat melakukan kerja menjahit kerana gangguan bunyi bising suara-suara penceramah Pas malam tadi,’’ katanya.

Niza Meroyan sepatutnya mengadakan ceramah itu di depan atau dalam perkarangan rumahnya di Sungai Rokam yang mana di situ berdekatan dengan kawasan perumahan orang-orang Cina, kemungkinan boleh jadi terdapat banyak penyokong DAP di sana lebih sesuai. Nak tengok jugak sokongan DAP....ada ka?



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'Like' Facebook

Rakan-rakan




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...