Ketidakselesaan pada hemoroid atau bahasa mudahnya, buasir, merupakan masalah biasa masyarakat moden kini.

Keadaan ini berlaku kepada orang yang kerap mengalami keadaan sembelit atau kesusahan membuang air besar.

Buasir merupakan komponen normal dalam anatomi manusia, iaitu kusyen vaskular yang bertindak sebagai penghadang setiap kali membuang air besar dan akan menutup dubur secara menyeluruh dengan lembut bagi mengelakkan kebocoran najis atau cecair.

 


Menurut Pakar Bedah Am, Hospital Pantai Kelang, Dr. Lam Yeaw Fah, masalah timbul apabila kusyen vaskular menjadi bengkak akibat tekanan yang diberikan pada rektum berikutan aktiviti meneran.

Keadaan ini akan mengakibatkan pesakit berasa kurang selesa.

Terdapat dua jenis buasir, iaitu buasir dalaman yang berlaku pada saluran dubur, manakala buasir luaran boleh dilihat dan dirasai.

“Ironinya, gejala buasir seringkali berlaku apabila pesakit pulang dari bercuti kerana ketika tempoh itu mereka lazimnya mengabaikan pengambilan serat dan air putih yang mencukupi dalam diet makanan.

“Mereka juga mengambil peluang tersebut untuk mencuba pelbagai jenis makanan di negara orang.

“Pada amnya, seseorang yang mengalami buasir buat pertama kali akan berasa takut dan panik apabila melihat najis berdarah atau kadangkala darah menitik dalam mangkuk tanda. Proses membuang air besar akan menjadi tidak selesa dan mengerikan kerana menyebabkan rasa sakit,” katanya.

Dr. Yeaw Fah berkata, buasir boleh menyerang sesiapa saja, tidak kira usia dan jantina.
Ujarnya, simptom utama buasir adalah bengkak dan berlaku pendarahan dari dubur ketika membuang air besar. Jika simptom berpanjangan, boleh menyebabkan rasa sakit, berlaku pengeluaran lendir dan kecacatan kosmetik.

Faktor yang menyebabkan buasir masih tidak jelas dan berbeza mengikut pesakit. 

Bagaimanapun, tidak dinafikan bahawa keadaan ini berpunca daripada sembelit berpanjangan, meneran ketika membuang air besar, peningkatan tekanan intra-abdomen yang disebabkan oleh kehamilan dan batuk kronik.

“Meskipun ramai pesakit yang menghidapnya, masalah ini boleh dirawat dengan adanya pelbagai pilihan rawatan yang berkesan. Bergantung kepada tahap keseriusan buasir mereka, dalam kebanyakan kes, pesakit boleh dirawat tanpa perlu dimasukkan ke hospital,” katanya.

Ujar Dr. Yeaw Fah, sebelum rawatan dimulakan, doktor terlebih dahulu perlu mengambil sejarah gejala pesakit, tempoh buasir dan apa-apa sahaja yang mungkin mempunyai kaitan dengan penyakit ini.

Pesakit kemudian diperiksa secara klinikal, bermula dengan pemeriksaan rektum digital, diikuti oleh proktoskopi untuk mengesahkan adanya masalah buasir.

“Memilih rawatan yang betul bergantung kepada keadaan penyakit. Bagi kes-kes yang lebih ringan, seperti pendarahan rektum, pesakit mungkin dinasihatkan untuk mengambil pelembut najis dan julap, di samping meningkatkan jumlah serat dalam diet mereka dan mengelakkan meneran terlalu banyak semasa buang air besar.

“Bagi pesakit yang memerlukan prosedur ligation iaitu dengan mengikat band getah pada buasir, mereka boleh terus pulang ke rumah selepas menjalani rawatan. Pilihan rawatan lain adalah terapi sclero, iaitu suntikan penyelesaian khas yang akan mengurangkan saiz buasir,” ujarnya.

Namun demikian jelasnya, bagi kes yang serius iaitu hemoroid tahap dua, tiga, dan empat, prosedur pembedahan merupakan pilihan terbaik buat pesakit.

“Sudah tentu pesakit perlu dimasukkan ke hospital dan prosedur yang dijalankan menggunakan bius, namun ternyata prosedur ini lebih berkesan dan potensi untuk penyakit berulang kembali adalah kurang,” kata Dr. Lam.

Bagaimanapun, Dr. Lam mengingatkan bukan semuanya kes pendarahan ketika membuang air besar adalah disebabkan buasir kerana tanda-tanda yang berlaku mungkin disebabkan oleh penyakit yang lain seperti kanser dubur atau kanser rektum.

“Disarankan, bagi mereka yang mempunyai masalah pendarahan ketika membuang air besar, seelok-eloknya berjumpa doktor bagi menentukan masalah sebenar bukan dengan melakukan diagnosis dan rawatan sendiri yang hanya mengakibatkan masalah yang lebih besar,” ujarnya.


> lagi artikel, sila klik BUASIR 




*sumber dari laman sesawang akhbar nasional tempatan