Khamis, 22 Oktober 2015

Apa itu GMO?

Apa itu Genetically Modified Organism (GMO)?


1. Apa itu GMO?
GMO adalah singkatan dalam Bahasa Inggeris untuk Genetically Modified Organisms.Organisma yang diubahsuai secara genetik (GM) yang dihasilkan menggunakan bioteknologi, yang boleh menghasilkan tindakbalas tumbuh-tumbuhan yang biasanya tidak terdapat secara semula jadi. Sekurang-kurangnya 30 buah negara di seluruh dunia termasuk Kesatuan Eropah ahli-ahlinya telah memilih untuk menetapkan peraturan-peraturan yang ketat ke atas makanan yang diubahsuai secara genetik dan produk-produk sampingannya.


2.Bagaimanakah GMO terhasil?
Kebanyakan pengubahsuaian genetik dilakukan di peringkat DNA dengan mengubah gen tumbuhan tersebut untuk menjadi lebih toleran kepada racun perosak atau untuk membuat racun perosak mereka sendiri, dengan matlamat untuk menghasilkan lebih banyak tanaman.
Walau bagaimanapun, sesetengah petani, aktivis alam sekitar dan lain-lain organsasi, ramai yang percaya pengubahsuaian genetik mendatangkan lebih banyak keburukan berbanding kebaikan.


3.Apakah kesan-kesan GMO ke atas manusia?
Kesan pengambilan produk GMO tidak terlihat dalam jangkamasa pendek tetapi dalam jangkasama panjang ia bakal mengundang pelbagai komplikasi kesihatan. Antara kesan-kesannya adalah:
  • risiko alahan terhadap protein yang telah dimasukkan ke dalam produk GMO
  • terdapat produk yang telah diubahsuai genetiknya dengan menambah protein kekacang lain ke dalam kacang soya
  • pengguna yang alah terhadap jenis kekacang tersebut mungkin memberi reaksi alahan yang boleh membawa maut setelah mengambil kacang soya 
  • peningkatan risiko kanser
  • terdapat produk tenusu yang dihasilkan daripada lembu tenusu yang telah disuntik dengan growth hormone untuk menghasilkan lebih banyak susu dari biasa
  • hormon tersebut boleh diserap oleh badan manusia dan menyebabkan peningkatan risiko kanser payudara dan kanser prostat.
  • mengurangkan kandungan nutrisi akibat dariapda pengubahsuaian genetik
  • badan yang tahan kepada antibiotik


4.Apakah contoh produk GMO?

Contoh produk yang sering diubahsuai genetik nya adalah seperti:
  • Kacang soya 
  • Jagung
  • Kapas
  • Susu
  • dan lain-lain lagi..

93% daripada tanaman kacang soya di USA adalah terdiri daripada tumbuhan yang telah diubahsuai secara genetik untuk memaksimakan hasil tanaman meraka.


Dibawah adalah antara penemuan tentang keburukan kajian GMO : 
sumber : http://www.non-gmoreport.com/whatisnon-gmo.php

GM corn causes liver and kidney damage in rats - A study conducted by French scientists and published in Archives of Environmental Contamination and Toxicology found symptoms of poisoning and liver and kidney damage in rats fed a GM corn.
GM soy increased mortality in rats, reduced fertility in hamsters - A 2006 study conducted by Irina Ermikova of the Russian National Academy of Sciences found that more than half the babies from mother rats fed GM soy died within three weeks. In another Russian study scientists found that hamsters fed GM soy had lost their ability to reproduce by the third generation. The hamster pups also suffered slower growth and high mortality.
Tryptophan tragedy - A genetically engineered form of an L-tryptophan food supplement was responsible for the deaths of thirty-seven people and disabling of several thousand more in 1989.

GM potatoes harm rats - In the late 1990s, Arpad Pusztai, Ph.D., a molecular biologist, conducted a study on genetically modified potatoes for the Rowett Research Institute in Scotland. Pusztai conducted feeding experiments on rats and found that the potatoes damaged the animals’ gut, other organs, and immune systems.



LAGI tentang GMO DISINI


Salah satu produk GMO




1 ulasan:

'Like' Facebook

Rakan-rakan




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...