Khamis, 23 Julai 2015

Mafia Ndrangheta Organisasi Jenayah Yang Paling Terkaya Dalam Dunia


Polis Itali mengumumkan semalam bahawa pihaknya telah merampas aset bernilai AS$2.2 bilion (RM8.3 bilion) milik satu sindiket penjenayah yang berpengaruh dan berkuasa.
Aset yang dirampas daripada Mafia Ndrangheta yang menguasai sebahagian besar pasaran kokain Eropah termasuk lebih 1,500 kedai judi, 82 laman web perjudian dan hampir 60 buah syarikat di samping sejumlah harta­nah, kata polis.
Pihak pendakwa raya turut mengeluarkan waran tangkap terhadap 28 orang yang disyaki menguruskan empayar perjudian itu dan meletakkan 23 yang lain di bawah tahanan rumah atau memerintahkan mereka me­laporkan diri kepada polis.
Semua konco berkenaan dipercayai diketuai oleh ketua mafia Mario Gennaro. Dia meluaskan kuasa dan pengaruh dalam Mafia Ndrangheta selepas mendapat kekayaan melalui premis perjudiannya.
Mafia Ndrangheta dianggap sindiket penjenayah paling berkuasa di Itali dan mengatasi pengaruh Mafia Cosa Nostra di Sicily atau Mafia Camorra yang berpangkalan di Naples.
Sindiket Ndrangheta merupakan pembekal utama kokain yang dihasilkan di Amerika Latin dan diseludup ke Eropah melalui Afrika Utara dan Itali.
Wang haram daripada perdaga­ngan kokain berjumlah berbilion-bilion dolar itu ‘dicuci’ menerusi empayar perjudiannya.
Sebanyak 11 daripada syarikat milik Mafia Ndrangheta yang dirampas beribu pejabat di luar negara termasuk di Austria, Malta, Romania dan Sepanyol.

Peta daerah Reggio Calabria, Italy

Antara kegiatan haram yang mereka jalankan ialah penyeludupan kanak-kanak dan manusia, pelacuran, pengedaran dadah, pemberi pinjaman haram, konspirasi, korupsi politik, pemalsuan insurans, pembersihan wang haram, penyeludupan senjata, peras ugut, pelupusan bahan buangan haram/bahaya dan pergaduhan.


Total turnover of the 'Ndrangheta in 2007
Illicit activityIncome
Drug trafficking € 27.240 billion
Commercial enterprise & public contracts   €   5.733 billion
Extortion & usury €   5.017 billion
Arms trafficking €   2.938 billion
Prostitution €   2.867 billion
Total € 43.795 billion

Antara ahli Mafia Ndrangheta yang paling dikehendaki di Italy ialah Giuseppe Giorgi. Giorgi atau dikenali sebagai " 'u capra " (the goat) adalah juga anak menantu kepada boss Sebastiano Romeo. Dia berumur 54 tahun dan lahir di San Luca, Reggio Calabria di Italy. Giorgi dipercayai melarikan diri ke Jerman.

Giuseppe Giorgi






*sumber dari laman sesawang akhbar tempatan dan Wikipedia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'Like' Facebook

Rakan-rakan




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...