Sabtu, 11 Ogos 2012

Cadangan jadikan Super Kinta sebagai UTC


Usaha untuk mengembalikan keceriaan dan kegemilangan Bandaraya Ipoh akan tercapai tidak lama lagi apabila Kementerian Kewangan bercadang untuk menjadikan bangunan Super Kinta Ipoh sebagai Pusat Transformasi Bandar (UTC).

Datuk Bandar Ipoh, Dato’ Roshidi Hashim berkata, pihak Kementerian Kewangan sedang membuat penilaian segera bagi merealisasikan matlamat bagi mewujudkan Pusat Transformasi Bandar di Bangunan Super Kinta dalam usaha kerajaan memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat di negeri ini.

"Sebagai Datuk Bandar dan juga warga Ipoh saya merasa cukup gembira kerana UTC ini akan memberikan spin-off dan impak yang cukup baik kepada pembangunan Bandaraya Ipoh,’’ katanya pada sidang media di Pasar Besar Ipoh pagi tadi.

Dato’ Roshidi bersama pegawai Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) sebelum itu mengiringi Setiausaha Bahagian Kawalan dan Pementauan Kementerian Kewangan, Encik Bukhari Hassan meninjau ketingkat tiga dan empat bekas bangunan Super Kinta Ipoh itu.

"Saya amat gembira atas kehadiran Encik Bukhari Hassan dan rombongannya yang datang meninjau serta menilai bangunan Super Kinta Ipoh yang tersohor suatu ketika dahulu dengan mengambil usaha untuk menjadikannya sebagai Pusat Transformasi Bandar.

"Ini jelas membuktikan kerajaan hari ini selalu melihat dan memberikan yang terbaik untuk rakyat dan warga Ipoh amat bertuah kerana pihak Kementerian Kewangan mahu Ipoh terus membangun,’’ katanya.

Menurut Datuk Bandar lagi, berdasarkan pengalamannya sewaktu melawat UTC Melaka baru-baru ini, beliau difahamkan ia mempunyai konsep yang sama dengan UTC yang bakal diwujudkan diIpoh.

"Pengalaman saya di Melaka mendapati UTC disana cukup memberikan k esenangan dan keselesaan kepada masyarakat Melaka dan ia juga merupakan `one stop center’ kerana semuanya ada disitu,’’ katanya.

Sementara itu Bukhari memberitahu pemberita, UTC yang akan diwujudkan ini merupakan yang ketiga atau keempat UTC yang diwujudkan selepas Melaka dan Kuala Lumpur.

Menurut beliau, konsepnya sama seperti UTC Melaka dan di Kuala Lumpur cuma bezanya bangunan Super Kinta Ipoh ini dimana pihak kementerian akan menilai balik mengenainya.

"Tempat di sini sesuai begitu juga dengan keluasannya, kemungkinan kita akan buat penilaian rapi mengenainya dan selepas Aidilfitri ini kita akan mendapat makum balas berhubung kesesuaian bangunan ini,’’ katanya.

Menurut Bukhari, kos bagi mewujudkan UTC akan m elibatkan satu perbelajaan yang besar selaras dengan matlamat kerajan untuk memberikan perkhidmatan terbaik untuk rakyat.

Beliau berkatga, konsepnya adalah sama dimana semua jabatan dan ageni kerajaan dan NGO akan disatukan didalam satu bangunan selain kemudahan ruang niaga dan pusat membeli-belah .

Sambil memberi jaminan bahawa ia tidak akan menjejaskan operasi perniagaan Pasar Besar, Bukhari berkata, malah banyak ruang kemudahan seperti kedai fama, kedai buku, klinik gigi 1 Malaysia dan sebagainya akan diwujudkan didalam bangunan berkenaan.

"Semua perkhidmatan kerjaaan dan swasta semuanya akan ada di sinin contohnya sebarang bayaran bil seperti bayaran saman polis, cukai dan sebagainya boleh diselesaikan di sini,’’ katanya.

Menurut Bukhari lagi, dengan adanya UTC ini ia bukan sahaja akan memberikan manfaat kepada rakyat Perak malah juga penduduk diluar Perak yang datang ke Bandaraya Ipoh.


1 ulasan:

'Like' Facebook

Rakan-rakan




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...