Khamis, 24 Januari 2013

Rebat RM200 kasi kencang kepada peniaga telefon pintar...


Para pengedar telefon dan penyedia telekomunikasi tempatan kini mengalami lonjakan jualan yang besar selepas kerajaan memutuskan untuk membenarkan pemberian rebat RM200 bagi kesemua jenis telefon pintar.

Malah, sesetengahnya berhadapan masalah baharu, iaitu mereka tidak mempunyai telefon yang mencukupi untuk dijual, berikutan lonjakan permintaan tersebut.

Langkah kerajaan mengetepikan had membeli telefon pintar bernilai RM500 atau kurang dijangka memanfaatkan kira-kira sejuta belia berusia antara 21 dan 30 tahun yang berpendapatan kurang RM3,000 sebulan.

Ketua Pegawai Eksekutif Tune Talk Sdn. Bhd., Jason Lo berkata, sejak pengumuman tersebut, permintaan mendapatkan telefon pintar meningkat lebih 50 peratus.

Tune Talk adalah salah satu penyedia perkhidmatan bagi pakej itu di bawah Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC).

"Pengumuman itu adalah langkah yang baik oleh kerajaan. Kami menerima kira-kira 10 hingga 15 permohonan baharu mendapatkan rebat setiap hari dan bilangan itu semakin meningkat," kata Lo.

Langkah proaktif kerajaan itu memanfaatkan 800 peniaga Tune Talk di seluruh negara, katanya.

"Kami tiada masalah dipada segi stok telefon pintar kerana dasar kami ialah untuk menempah hanya apabila ada permintaan. Kini, permintaannya masih terkawal," kata Lo.

Ketua Jualan NineTology Malaysia Sdn. Bhd., Eddy Tay berkata, para belia mendapat manfaat dari langkah kerajaan melengkapi mereka dengan telefon pintar kerana mereka kini akan dapat memilih lebih banyak model.

"Para belia hari ini bukan sahaja membeli telefon pintar bagi berkomunikasi, malah juga bagi mendapatkan data dari Internet," katanya.

Melalui pengumuman terbaharu itu, Tay berkata, permintaan dari para pengedarnya juga meningkat.

Sementara itu, Pengarah Bahagian Terminal ZTE Malaysia, Jeremy Zhao berharap kerajaan akan melebarkan kempen itu sehingga meliputi bukan sahaja telefon pintar, malah turut meliputi keseluruhan senarai produk jalur lebar mudah alih bagi membantu meningkatkan opsyen pengguna akhir dan meningkatkan penembusan jalur lebar mudah alih di Malaysia.




*sumber dari laman sesawang akhbar tempatan.

Program kerajaan seperti ini amat digalakkan kerana membantu perkembangan taraf belia dalam bidang komunikasi. Dalam masa yang sama membantu usahawan telefon dalam perniagaan mereka, diharap antara mereka itu adalah usahawan bumiputera. Jika tidak kerajaan perlulah memantau dan memikirkan tentang kelibatan mereka dalam program ini. Aspek dari segala sudut perlulah dikaji dan diteliti supaya 'Tiada yang tertinggal...Tiada yang terpinggir'.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'Like' Facebook

Rakan-rakan




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...