Selasa, 23 April 2013

Abu Bakar Hussian pemimpin PAS yang orthodok...


Abu Bakar Hj Hussian
Abu Bakar bin Haji Hussian atau dikenali sebagai Ustaz Abu Bakar oleh penyokong PAS. Beliau didalam parti PAS memegang jawatan sebagai Pesuruhjaya PAS negeri. Dalam pilihanraya yang ke 13 akan datang beliau dilihat akan bertanding di DUN Titi Serong (N.08). DUN Titi Serong sekarang disandang oleh calon dari PAS juga iaitu Khalil Idham Lim Abdullah.

Penglibatan Abu Bakar dalam polemik politik banyak menampakkan sifat diktatornya yang mana membuat keputusan tanpa mempedulikan parti sekutunya. Ini berikutan dari laporan yang mengatakan,


"Pesuruhjaya Pas negeri, Abu Bakar Hussian dalam ceramah di Air Kuning, di sini malam tadi mengumumkan Mohammad Nizar akan bertanding di Changkat Jering, sekali gus mengesahkan spekulasi pemimpin tersebut tidak akan mempertahankan kerusi DUN Pasir Panjang.

Walau bagaimanapun, ceramah itu tidak dihadiri mana-mana pemimpin PKR."

Beliau membuat keputusan tanpa endorsemen dari parti sekutu PKR dan DAP. Walaupun perkara ini mendapat tentangan selepas Pengerusi PKR Perak, Dr Muhamad Nur Manuty, baru-baru ini turut menolak keputusan PAS bertanding di DUN Changkat Jering dalam Parlimen Bukit Gantang. Mungkin sebab dia dari profession perguruan pesara guru besar SMK Raja Chulan, Ipoh terbawa-bawa karektor pengetua tu dalam mengendalikan urusan parti.

Selepas mengumumkan mahu mengambil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Changkat Jering daripada PKR, PAS Perak berusaha pula mendapatkan DUN Alor Pongsu yang sebelum ini turut ditandingi sekutunya itu.

Pesuruhjaya PAS Perak, Abu Bakar Hussain memberi alasan, permintaan ahli parti akar umbi di Parlimen Bagan Serai, mendorong parti itu mendapatkan DUN Alor Pongsu, tambahan pula kerusi Parlimen berkenaan memang milik PAS yang bagaimanapun bersetuju mengekalkan status-quo untuk Bagan Serai ditandingi PKR seperti Pilihan Raya Umum (PRU) 2008.

Pas Perak dilihat semakin bongkak dan sombong. Pas Perak juga semakin pening dan berserabut. Ini amat jelas dalam tindakan Pas sewaktu pengumuman meletakkan Dato Seri Nizar Jamaluddin sebagai calon Adun di Changkat Jering Perak.

Sungguhpun karektornya kepimpinannya mungkin nampak ada wibawa dan bersih tetapi kelemahan beliau nampak apabila beliau silap kerana memilih orang bawahnya (Timbalan Pensuruhjaya Perak) Nizar Jamaluddin dari kalangan individu yang banyak masalah serta punyai rekod tidak cantik. Di dalam parti PAS sendiri ramai yang tidak menyukai sifat Nizar yang dahulunya pernah jadi Menteri Besar "boneka' kepada DAP ditambah lagi kelakunya yang macam pelawak sarkas sahaja.


Dalam hal isu fatwa suatu ketika dahulu Abu Bakar pernah mengiyakan pendirian orthodoknya ke arah ke"parti"annya tanpa peduli kerasionalannya walaupun ianya adalah badan yang diiktiraf di peringkat nasional. Ini sedikit  sebanyak menampakkan keburukannya dalam menyatakan pendirian secara profesional.
Berikut dibawah adalah sedutan dari artikel tersebut ;

“Majlis Fatwa Kebangsaan perlu bertaqwa kepada Allah sebelum mengeluarkan sebarang hukum kerana mereka akan dihadapkan di hadapan Allah yang berkuasa menentukan hukum haram atau halal,” kata Pesuruhjaya PAS Perak, Abu Bakar Hussian.

“Saya sebagai Pesuruhjaya PAS Perak ingin menjelaskan bahawa menyertai Bersih 3.0 tidak haram kerana ia bertujuan baik iaitu mencari keadilan dan demokrasi yang telus, tidak melanggar undang-undang kerana peserta tidak memasuki kawasan larangan berhimpun.

“Peserta juga tidak mencetuskan huru hara, sebaliknya yang mencetuskan huru hara tersebut adalah pihak polis yang menyerang, menangkap dan memukul peserta Bersih 3.0 tanpa sebarang sebab. Maka, berdasarkan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan sepatutnya Perhimpunan Bersih 3.0 tidak sepatutnya dianggap sebagai haram,” dakwanya melalui satu kenyataan media hari ini,.

Abu Bakar seterusnya mendakwa, Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia perlu memahami perkara tertentu terlebih dahulu supaya tidak mengeluarkan fatwa membuta tuli tanpa memahami realiti sebenar.


Soalnya sekarang bolehkah sifat pemimpin begini kita angkat sebagai wakil kepada rakyat di Dun Titi Serong untuk pilihanraya umum yang akan muncul tidak lama lagi? Bolehkah dia mendengar dan mengambil tentang tahu hal kebajikan rakyat sedangkan diketahui beliau jenis yang "bossman". Ketelusan dalam organisasi dipertikai kerana sifat kroninya apabila masih menyokong dan membela Nizar Jamaludin walaupun diketahui Niza ini meroyan dan banyak bermasalah.

Akhir sekali dia ni makan duit pencen bekas guru dari kerajaan tiap-tiap bulan tetapi kemudian menentang dan memburukkan kembali kerajaan yang pernah berjasa memberinya pekerjaan kepadanya dulu dan sekarang.


*Terima kasih kepada Ustaz Abu Bakar (guru) kerana dahulu pernah berkhidmat untuk kerajaan sehingga bersara.



2 ulasan:

  1. Blog apa ni ?macam blog lucah ajer..alamak tersilap masuk..eei

    BalasPadam

'Like' Facebook

Rakan-rakan




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...